آموزشی

ال ای دی چیست؟ و انواع LED کدامند؟

ال-ای-دی-چیست

کلمه LED مخفف Light Emitthing Diode  به معنی دیود ساطع دهنده نور می باشد.

Led در اصل جزء خانواده دیودها و زیر مجموعه گروه نیمه هادی ها می باشد.

در ابتدای اختراع LED ، ال ای دی ها در طیف رنگ هایی مثل قرمز، سبز، آبی، زرد و نارنجی تولید شدند.

اما امروزه طیف های متنوعی در بازار تولید شده و بازار Led را متحول کرده است با نور ال ای دی همراه باشید تا انواع LED را به شما معرفی نماییم.

انواع LED

LED ها به طور کلی از لحاظ شکل ظاهر به ۴ دسته تقسیم می شوند که در ادامه انوع ال ای دی ها را به شما معرفی می کنیم:

  •  DIP LED
  •  High Power LED
  •  SMD LED
  • COB LED

۱- DIP LED

اولین نسل از ال ای دی ها همین ال ای دی  های دو پایه هستند که از لحاظ فیزیک ساخت بیشتر در سایزهای ۳ و ۵ میلیمتری تولید می شوند و به کلاهی و اوال معروف هستند بیشتر در دستگاه ها به عنوان نمایشگر و یا لامپ های تزئینی و تابلو های دیجیتال (روان )  کاربرد دارند.

این نمونه نور و توان پایینی دارند و جریان مصرفی آن ها در حد ۱۰ تا ۳۰ میلی آمپر هست.

ال ای دی دو پایه

۲- Hihg powre led (ال ای دی توان بالا ):

نسل بعدی ال ای دی ها ، High Power LED ها هستند. این LED ها نسبت به نسل قبلی یعنی DIP-LED طول عمر بالاتری دارند و همچنین سعی شده است معایب نسل قبل دراین نوع LED اصلاح گردد. به همین علت این LED ها مورد استقبال قرار گرفتند.

High Power LED  از اجزای زیر تشکیل شده است .

۱-چیپ اصلی تولید کننده نور   ۲-لنز     ۳-پایه آند و کاتد

عکس زیر نمونه  ال ای دی بسته بندی ۱ الی ۳ وات هست

high power led

مهم ترین جزء همان چیپ اصلی تولید کننده نور است ال ای دی های High Power براساس فیزیک و جریان مصرفی آنها تنوع زیادی دارند و بر اساس تعداد چیپ تقسیم بندی می شوند که ال ای دی های تک چیپ ، دو چیپ ، چهار چیپ و شش چیپ پرکاربردترین آنهاست  .

سری جدید تر  این نمونه در توان های ۱۰ تا ۱۵۰  وات در بازار موجود هست . جریان مصرفی آنها بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی آمپر هست .

در سال های اخیر با توجه به پیشرفت این نمونه و تولید آن در توان  های بالا  باعث بالا رفتن مصرف آن  در تولید انواع پروژکتور های خیابانی و دکوراتیو  و حتی ساخت چراغ های خودرو  و پروژکتور آفرودی شده است.

high power led 2

در این نمونه led  بیشتر طیف نور های مورد نیاز روشنایی و کاربردی از جمله رشد گیاه تولید شده و در  دسترس مصرف کننده قرار گرفته به همین دلیل جزء ال ای دی های پرمصرف و محبوب هست . و به کمک درایورهای موجود در بازار ساختن پکیج های ال ای دی را آسان کرده فقط یک نکته مهم در این نمونه به دلیل داشتن تلفات حرارتی  نیاز به هیت سینگ با ابعاد متفاوت هست که  با توجه به توان مصرفی ال ای دی انتخاب می شود تا طول عمر آن به بالا ترین راندمان خود برسد.

۳- Smd led:

نمونه بعدی ال ای دی با نام SMD LED معروف هستند این مخفف Surface Mounted Device می باشد. که در واقع قطعه الکترونیکی قرار گرفته بر روی یک صفحه است. که این صفحه pcb نامیده می شود .

هر کدام از این اتصال ها در واقع شامل یک الکترود مثبت و یک الکترود منفی هستند.

SMD ها امروزه بیش از ۱۲۰ لومن بر وات که بستگی به چیپ آن دارد نور تولید می کند.و تقریبا در تمام دستگاه های الکترونیکی به عنوان نمایشگر استفاده می شود.

در این نمونه با توجه به توان ال ای دی نیاز به هیت سینگ با ابعاد مناسب هست البته امروزه بیشتر بدنه های لامپ و پروژکتور ها از جنس آلومینیم میسازند تا نیاز به هیت سینگ مرتفع شود

این نمونه به دلیل مونتاژ نسبتا راحت در تیراژ بالا در کارخانه در ساخت انواع ال ای دی نواری ، خطی ، لامپ حبابی ، لوستر و چراغ های دکوراتیو کاربرد زیادی دارد .

smd

۴- Led cob :

COB مخفف “Chips on Board” به معنی چیپ ( تراشه ) هایی بر روی بورد می باشد. در این فناوری جدید ، تعدادی لامپ LED به صورت چیپ بر روی یک بورد و ماژول سوار می شوند ، به طرزی که زمانی که روشن شدند به صورت یک پنل روشن دیده می شوند.

مزایای مهم COB:

همانطور که می دانید ال ای دی ها به عنوان یک محصول فناوری جدید دارای بازده نوری خوب و طول عمر فوق العاده ای هستند.  مشکل اصلی لامپ های ال ای دی این است که در سایز کوچکی نور فوق العاده زیادی از خود منتشر می کنند و این باعث می شود که نور این منابع نوری به نسبت منابع نوری گذشته همچون لامپ های فلورسنت دارای درخشندگی بیشتری باشد که این خود باعث آزار بصری مخاطب می گردد. یک راه حل برای این مورد قرار دادن یک پوشش پخش کننده نور است ، ولی این پوشش باعث هدردهی نور می شود.

لامپ های COB این مشکلات را ندارند، به این صورت که دیگر خود منبع نور در مساحت بیشتری نور تولید می کند و این باعث خیرگی کمتری نسبت به منابع ال ای دی دیگر می شود. در عین حال نیازی به پوشش خارجی نیز ندارد و این باعث جلوگیری از هدررفت نور می شود.

با توجه به اینکه که این ال ای دی ها نیاز به لحیم کاری ندارند سهولت در نصب و همچنین کاهش زمان مونتاژ را به ارمغان آورده اند. که به همین سبب کاهش قیمت چراغ می شود. این ال ای دی در اشکال مختلف تولید شده از جمله گرد ، خطی ، رینگ و اشکال خاص در بازار موجود هستند.و دارای تلفات حرارتی کمترونیاز به هیت سینگ با ابعاد کمتری نسبت به نمونه های ال ای دی پاور دارند.

این نمونه ال ای دی در ساخت هالوژن ، پنل سقفی ، پروژکتور ، چراغ های دکوراتیو ، چراغ های ۱۲ ولت کاربرد زیادی دارد و همچنین دارای طول عمر بالایی هستند.

smd

کاربرد انواع ال ای دی ها:

امروزه LED ها کاربردهای بسیاری دارند از جمله کاربردهای ال ای دی ها  می توان به استفاده در تلویزیون های خانگی، مانیتورها و انواع صفحه نمایش های صنعتی و خانگی، همچنین در نورپردازی های مکان های مختلف مانند سالن ها، نمای خانه ها، پاساژها، نور پردازی شهری و لامپ های خودرو و همچنین اخیراً برای  نور رشد گیاه  اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *