آموزشی

لامپ فول اسپکتروم چیست؟

لامپ-فول-اسپکتروم-چیست؟

 

لامپ فول اسپکتروم با ال ای دی فول اسپکتروم چیست؟ نور کامل، طیف کامل نوری است که طیف الکترومغناطیسی را از مادون قرمز تا ماوراء بنفش شامل می شود و تمام طول موج هایی را که برای زندگی تمام گیاهان یا حیوانات مفید است را در برمیگیرد. لامپ فول اسپکتروم در واقع لامپی است که با استفاده از شبیه سازی نور خورشید طیف نور لازم برای رشد گیاه را در اختیار آن قرار می دهد. پرورش گیاه با استفاده از لامپ های فول اسپکتروم یا همان لامپ های مناسب رشد گیاه باعث می شود که بتوان از گیاهان تقریباً در تمام طول سال برداشت کرد. چراغ‌های رشد به طور تخصصی برای حمایت از باغبانان و انواع گیاهان در نظر گرفته شده‌اند، اگرچه هر گیاه برای رشد و نمو به طیف و انرژی خاصی از این لامپ ها احتیاج دارد اما به طور کلی، طول موج های آبی بیشتر باعث افزایش رشد و نمو طولی و رویشی می شود، در حالی که افزودن مقادیر فزاینده نور قرمز باعث افزایش جوانه زدن، گلدهی و میوه دهی  می شود.  در ادامه این مقاله از سایت نور ال ای دی به سوالات متداولی که در مورد لامپ فول اسپکتروم چیست پاسخ خواهیم داد.

 

آیا نورهای فول اسپکتروم برای گیاهان خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال با قاطعیت باید گفت خیر همانگونه که خورشید ضرری برای گیاه ندارد این لامپ ها نیز هیچ ضرری نخواهند داشت. لامپ های ال ای دی رشد گیاه تمام طیف نور مناسب برای رشد را به گیاه انتقال می دهد، اما نکاتی که باید به آن دقت کنیم  این است که اگر این لامپ ها در فاصله ی نامناسب از گیاه قرار بگیرد یا مدت زمان بیش از حد نیاز گیاه روشن بماند ممکن است باعث آفتاب سوختگی در گیاه شود، پس باید لامپ ها را در فاصله ی مناسب با گیاه تعبیه کنیم و مدت زمان نیاز گیاه به نور را تخمین بزنیم و برای استفاده از لامپ ها برنامه ی معینی داشته باشیم.

 

لامپ-فول-اسپکتروم

 

بیشتر بخوانید: بهترین نور مصنوعی برای گیاهان

طیف های رنگی لامپ رشد گیاه یا فول اسپکتروم چیست؟

طیف رنگی لامپ رشد گیاه در واقع طیف هایی از نور است که با استفاده از شبیه سازی از نور خورشید به دست آمده و درچراغ‌های ال ‌ای ‌دی (بنفش/صورتی) که بسیار به نورپردازی های باغبانی و گلخانه ای مرتبط هستند استفاده شده است. در واقع در این صنعت از ترکیب‌های مختلفی از ال ای دی‌های قرمز و آبی استفاده می شود و برای تولیدکنندگان گلخانه‌ای که در کنار لامپ ها و پروژکتورهای رشدگیاه طیف کامل نور خورشید را دریافت می‌کنند، بسیار مناسب است و توصیه می‌شود.

 

از آنجایی که فتوسنتز در طول موج‌های قرمز و آبی به اوج خود می‌رسد، این طیف را نه تنها برای رشد گیاهان کارآمدتر می‌کند، بلکه بیشترین بازده انرژی را نیز دارد. از این منظر، اگر در حال حاضر نور خورشید با طیف کامل را از خارج دریافت می‌کنید، منطقی‌تر است که بیشتر انرژی خود را در طول موج‌هایی که برای فتوسنتز بهینه‌ترین هستند، و جایی که بیشترین صرفه‌جویی در هزینه انرژی را مشاهده خواهید کرد، استفاده کنید.

 

این ترکیب نسبت به ال ای دی‌های «سفید» یا لامپ های فلورسنت کارآمدتر است، زیرا ال ای دی‌های آبی و قرمز بالاترین کارایی فوتون را در مقایسه با رنگ‌های دیگر دارند، یعنی بیشترین مقدار الکتریسیته را در فوتون‌ها تبدیل می‌کنند، بنابراین شما رشد بیشتری را از گیاهان خود به ازای هزینه ی کمتری دریافت می‌کنید.

 

اکنون سوال دیگری که بوجود می آید این است که چرا برای رشد گیاهان به ترکیبی از نور قرمز و آبی همزمان نیاز داریم؟ چرا نمی توانیم فقط از ال ای دی های آبی یا فقط قرمز استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که رنگ قرمز برای فتوسنتز بسیار کارآمد است، تنها داشتن نور قرمز منجر به رشد طولی و رویشی ضعیف گیاه میشود، مانند ساقه های بسیار کشیده یا اصلاحا دوکی شکل، بنابراین نور آبی برای رشد طولی گیاه و متراکم تر شدن گیاهان و شکل گیری معمولی تر به آن اضافه می شود. از طرف دیگر، شما نمی توانید گیاهان را فقط زیر نور آبی پرورش دهید، زیرا رشد و نمو آنها تحت تأثیر نامطلوب قرار می گیرد.

 

محققان در طول سال‌ها دریافته‌اند که داشتن ترکیبی از نور قرمز بالا با درصد کمتر نور آبی برای تولید محصولات گلخانه‌ای، بهینه است. اما هرگز این نکته را فراموش نکنید که هر گیاه در تمامی مراحل رشد خود به طیف های متفاوتی از نور احتیاج دارند. پس برای انتخاب نور مناسب حتما باید با مشاوران مربوط به این زمینه در ارتباط باشید.به طور خلاصه:

  • نور آبی تیره به طور عمده منجر به افزایش حجم گیاه و رشد شاخه و برگ آن می شود.
  • نور قرمز تیره به طور عمده باعث گل دهی و میوه دهی گیاه می شود.
  • نور فول اسپکتروم ترکیب نور قرمز و آبی است و وظیفه رشد و گل دهی و میوه دهی را به طور همزمان انجام می دهد.

 

لامپ فتوسنتز چیست؟

قبل از اینکه پاسخ این سوال را به شما بدهم بهتر است مروری دقیق تر بر فرآیند فتوسنتز گیاه داشته باشیم. در داخل سلول گیاهی اندامک های کوچکی به نام کلروپلاست وجود دارد که انرژی نور خورشید را ذخیره می کند. در غشاهای تیلاکوئید کلروپلاست رنگدانه ای به نام کلروفیل وجود دارد که نور را جذب می کند و مسئول دادن رنگ سبز به گیاه است. در طول فتوسنتز، کلروفیل انرژی امواج نور آبی و قرمز را جذب می کند و امواج نور سبز را منعکس می کند و گیاه را سبز نشان می دهد. نورپردازی فتوسنتزی یک نورپردازی تکمیلی برای ارتقای فتوسنتز در گیاه و بهره وری گیاهان در زمانی که نور خورشید نور کافی برای گیاه را فراهم نمی کند.

 

فتوسنتز می تواند در نور مصنوعی اتفاق بیفتد، مشروط بر اینکه گیاه طول موج صحیح طیف نور مورد نیاز خود را دریافت کند. فتوسنتز فرآیند طبیعی است که طی آن گیاهان دی اکسید کربن اتمسفر را جذب می کنند تا در حضور نور خورشید با کمک کلروفیل قند تولید کنند. اگر طیف صحیح نور مصنوعی فراهم شود، گیاهان می توانند فتوسنتز انجام دهند.

 

برای گیاهان آپارتمانی یا گلخانه ای نیز از این روش برای افزایش تولید برای رفع نیاز استفاده می شود. دیودهای ساطع کننده نور یا ال ای دی ها برای این منظور مفید هستند زیرا می توانند نور مصنوعی را تقلید کنند تا از رشد مناسب گیاهان بدون سوزاندن آنها اطمینان حاصل کنند.

 

در طول فتوسنتز، انرژی نور به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. اولین مرحله فتوسنتز یا واکنش نور، فاز فتوشیمیایی است. واکنش نور شامل جذب نور، تشکیل ترکیبات پرانرژی ATP و NADPH، تقسیم آب و آزادسازی اکسیژن است. فاز بعدی، واکنش تاریک مستقیماً به نور نیاز ندارد، بلکه به محصولات واکنش نور برای تثبیت کربن بستگی دارد.

 

لامپ فول اسپکتروم چه طیف امواجی را در بر می گیرد؟

لامپ فول اسپکتروم از ال ای دی های فول اسپکتروم تشکیل شده که این ال ای دی ها طیف های مابین۴۴۰تا ۶۶۰ نانومتررا ساطع می کنند.به طور کلی طیف های ۴۴۰-۴۵۰ نانومتر و همچنین ۶۵۰ تا ۶۶۰ نانومتر ظیف های اصلی در رشد و پرورش میوه و سبزیجات به حساب می آیند. طیف های ۴۴۰ تا ۴۵۰ نانومتر نور آبی تیره (معروف به deep blue) و طیف های ۶۵۰ تا ۶۶۰ نانومتر نور قرمز تیره (معروف به deep red) هستند.توجه داشته باشید که علیرغم درجه رنگ نور روز و رنگ نور منتشر شده، طیف با نور طبیعی روز بسیار متفاوت است. به طور خاص، قله ها و “دره‌های” متعدد و همچنین انرژی نوری بسیار کمی در طول موج‌های قرمز ساطع می‌شود.

 

طیف-های-نوری-لامپ-های-فول-اسپکتروم

 

 کاربرد ال ای دی های فول اسپکتروم رشد گیاه

به طور کلی در تمام پکیج های رشد گیاه، از ال ای دی های فول اسپکتروم یا همان ال ای دی های رشد گیاه استفاده می شود با این تفاوت که نسبت به نوع و زمان رشد گیاه طیف ال ای دی های به کار رفته در پکیج های رشد گیاه متفاوت است. برای مثال در زمان جوانه زنی گیاه توت فرنگی، گیاه به ال ای دی هایی با طیف رنگی با نور آبی بیشتر و قرمز کمتر احتیاج دارد.

 

ال ای دی ها نسبت به لامپ های فلورسنت معمولا گرمای کمتری تولید می کنند و انرژی کارآمد تری دارند. همچنین طول موج های آنها را می توان برای نیازهای رشد هر محصول تنظیم کرد. ال ای دی ها ی فول اسپکتروم به پرورش دهندگان گلخانه ای راه هایی برای کشف تولید و پایداری گسترده و همچنین فرصت هایی برای تولید خارج از فصل محصول مورد نظر ارائه می دهند. دیودهای مجزا که لامپ های ال ای دی را تشکیل می دهند در طیف های رنگی متفاوت ( طول موج) هستند، که معمولاً از ترکیبی از رنگ های آبی، قرمز، قرمز دور و/یا سفید تشکیل شده اند.

 

این صنعت هر روزه در حال پیشرفت و نو آوری می باشد چه در ظاهر لامپ ها و پکیج های رشدگیاه چه در کیفیت و کارایی آنها. لامپ اس ام دی فول اسپکتروم از جدید ترین نمونه های لامپ های ال ای دی رشد گیاه می باشد که ال ای دی این پکیج ها به صورت اس ام دی رشد گیاه می باشد. جهت خرید انواع لامپ رشد گیاه فول اسپکتروم و مشاهده انواع لامپ های رشد گیاه و تفاوت آنها با هم می توانید از لینک خرید لامپ رشد گیاه اقدام نمایید.

 

مزایای لامپ رشد گیاه فول اسپکتروم

تحقیقات نشان میدهد استفاده از نور رشد گیاه در همه ایام سال و بخصوص در فصل هایی که نور خورشید شدت کمتری دارد مثل پاییز و زمستان که روزهای ابری بیشتر است میتوان استفاده کرد و نتیجه ی مطلوب نیز گرفت.

 

مزایای-لامپ-رشد-گیاه-فول-اسپکتروم

طعم بهتر میوه

با استفاده از نور رشد گیاه به عنوان نور مکمل زمانی که نور خورشید به میزان کافی وجود ندارد در دوره کشت و برداشت محصول میوه ها از طعم و کیفیت مطلوب تری برخوردار خواهند بود.

نتایج اولیه نشان می دهد که طعم گیاهان تحت نور مکمل رشد گیاه روی برگها یا میوه ها بهتر است.

این اثر به ویژه از ابتدای فصل میوه دهی مشاهده شد. میوه ها شیرین تر و معطرتر بودند و از نظر میوه دهی نیز بهتر بودند.

رشد کمی محصول

تولید در پایان فصل محصول به دلیل روشنایی اضافی حدود ۱۵ درصد افزایش یافت.

زمان کوتاه تر برای تولید محصول

همانطور که اشاره شد به دلیل توانایی کشاورز در نوردهی دلخواه در ساعات مناسب و بازه های طولانی تر دوره برداشت محصول بسیار کاهش یافته و موجب صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.

کلام پایانی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از گلخانه داران و کسانی که در آپارتمان ها گیاه پرورش می دهند عدم وجود نور کافی می باشد راه حل این مشکل استفاده از لامپ های رشد گیاه می باشد که در این میان لامپ های رشد گیاه فول اسپکتروم گزینه ای مناسب برای رفع مشکل می باشد. اما لامپ فول اسپکتروم چیست در این مقاله به صورت کامل این موضوع را شرح دادیم و از مزایا و کاربردهای لامپ های فول اسپکتروم با شما صحبت کردیم. لامپ های فول اسپکتروم ترکیبی از طیف های مفید نور خورشید را در کنار هم دارند که هم برای فصل رشد و گلدهی گیاهان مناسب هستند و بسیاری از گلخانه داران حرفه ای از این لامپها استفاده می کنند. نتایج به دست آمده در استفاده از لامپ های فول اسپکتروم در طعم و کیفیت میوه و در کمیت میوه و همچنین رمان کوتاهتر در تولید محصول می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *