آموزشی

بهترین لامپ برای رشد گیاه کدام است؟

بهترین لامپ برای رشد گیاه کدام است؟ می دانیم که نور برای رشد گیاهان بسیار مهم است، با توجه به اینکه در بسیاری از مکان ها بخصوص در محیط های آپارتمانی و گلخانه ای نور کافی برای رشد گیاهان وجود ندارد، استفاده از لامپ های رشد گیاه می تواند به رفع مشکل نور گیاهان کمک کند و باعث رشد مناسب گیاهان شود؛ اما بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه  و گلخانه داران نمی دانند لامپ مناسب برای رشد گیاه و یا بهترین لامپ برای رشد گیاه کدام لامپ است. همواره سوالاتی از ما پرسیده می شود که هنگام انتخاب لامپ به چه چیزی توجه کنیم و یا چه طول موجی مناسب برای رشد گیاهانشان می باشد. در این مقاله از سایت نور ال ای دی دلایل نیاز گیاهان به نور را توضیح خواهیم داد و بهترین لامپ رشد گیاه و انواع لامپ های رشد گیاه را معرفی خواهیم کرد.

 

فرآیند فتوسنتز

قبل از اینکه به معرفی بهترین لامپ برای رشد گیاه و ویژگی های یک لامپ مناسب برای رشد گیاه بپردازیم باید بدانیم که چرا گیاهان به نور نیاز دارند. فتوسنتز فرآیندی است که از طریق آن گیاهان آب و دی اکسید کربن را در حضور نور خورشید به غذای خود (قند) تبدیل می کنند و با استفاه از قند رشد می کنند. بنابراین وجود نور به عنوان یک رکن اصلی دز انجام عمل فتوسنتز در گیاهان می باشد. گیاهان دی اکسید کربن هوا را از طریق منافذ در برگ ها جذب می کنند و در طی فتوسنتز آن را به قند تبدیل می کنند. کلروفیل رنگدانه سبز گیاهان است که به آنها امکان می دهد غذای خود را بسازند و همچنین به گیاهان رنگ سبز می دهد. آب برای گیاهان لازم است تا تحت فتوسنتز قرار گیرند و گیاهان آن را از طریق ریشه جذب می کنند. اکسیژن به عنوان یک محصول جانبی فتوسنتز به جو باز می گردد و این یکی از مهمترین فواید گیاهان و پرورش آنها می باشد.

 

لازم است در اینجا این نکته را بیان کنیم که طیف الکترومغناطیسی محدوده ای از طول موج ها یا فرکانس هایی است که تابش الکترومغناطیسی در آن گسترش می یابد. طیف الکترومغناطیسی از هر دو طیف مرئی و نامرئی تشکیل شده است. چهار فصل سال دارای مدت زمان متفاوتی از نور هستند که می تواند بر فتوسنتز گیاهان تأثیر بگذارد. طیف های خاصی از نور وجود دارند که برای فتوسنتز مهمتر از طیف های دیگر نور هستند، که این طیف ها دارای طول موج و رنگ های خاصی از نور هستند. طبق تحقیقات گیاهان از طول موج های ۴۰۰ تا ۷۰۰ را برای انجام عمل فتوسنتز مورد استفاده قرار می دهند که در شکل زیر این مورد نمایش داده شده است.

 

طیف های فتوسنتز

 

نور مناسب برای رشد گیاه

با توجه به توضیحاتی که در مورد عمل فتوسنتز در گیاهان دادیم گیاهان برای اینکه رشد مناسبی داشته باشند نیاز به نور کافی برای انجام عمل فتوسنتز دارند.معمولا در زمستان و یا در مکانهایی که نور کافی ندارند نور کمتری از پنجره ها و نورگیر ها عبور می کند، ممکن است از خود بپرسید که آیا گیاهان شما آنچه را که برای رشد نیاز دارند دریافت می کنند؟! در حالی که نور کم ممکن است برای برخی از گیاهان آپارتمانی مقاوم در برابر نور و یا سایه دوست کافی باشد، اما برخی دیگر از گیاهان برای رشد، نیاز به نور بیشتری دارند. گیاهانی مانند نهال های باغچه و گیاهان گلدار، ممکن است به نور شدیدتری نسبت به خانه شما نیاز داشته باشند.

 

اگر به فکر وارد کردن نور مصنوعی به خانه یا گلخانه خود هستید، باید بدانید مدت زمانی که گیاه احتیاج دارد در معرض نور خورشید قرار بگیرد از مهم ترین عوامل  انتخاب لامپ برای رشد گیاه محسوب می شود. باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که این زمان در فصول مختلف سال می تواند متفاوت باشد.

 

میدانیم که شدت نور خورشید در فصل های مختلف سال متفاوت می باشد. تابستان بیشترین مدت تابش نور خورشید و پس از آن به ترتیب بهار و پاییز و زمستان کمترین مدت تابش نور خورشید را دارند. این امر برای کسانی که در تمامی فصول سال در حال پرورش گل و گیاه می باشند بسیار حائز اهمیت است. یکی از مشکلاتی که معمولا گلخانه داران با آن روبرو هستند دقیقا همین مورد است. همچنین همه گیاهان به نور یکسانی نیاز ندارند، به عبارت دیگر هر گیاه به طیف خاصی(طیف های مختلف نور دارای انرژی های متفاوت می باشند) از نور برای رشد خود احتیاج دارد.

 

برای مثال گیاهانی که میوه می دهند، مانند گوجه فرنگی، نسبت به گیاهانی که میوه نمی دهند، به نور خورشید بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثالی دیگر، توت فرنگی برای رشد خود به نور خورشید بیشتر از کاهو نیاز دارد. گیاهان بارده در تابستان بهترین رشد را دارند و ممکن است برای گلدهی و تولید میوه به ۱۸ ساعت نور در روز نیاز داشته باشند. از سوی دیگر، برخی از گیاهان مانند گل کلم و کلم در اواخر پاییز رشد خوبی دارند و به ۱۲ ساعت نور در روز نیاز دارند. و حتی گیاهان در طول دوران رشد خود تا گلدهی نیز به طیف های مختلفی از نور احتیاج دارند، به طور مثال نور مناسب برای جوانه زدن گیاه و نور مناسب برای گلدهی همان گیاه کاملا متفاوت می باشد.

 

همین امر باعث شده تا نورهای مصنوعی و لامپ های مناسب رشد گیاه در تنوع زیاد، تولید و در بازار عرضه شود تا بتوان در تمامی فصول سال به راحتی هر نوع محصولی کشت شود و نیاز گلخانه داران و کسانی که می خواهند در خانه و یا آپارتمان گل و گیاه پرورش دهند رفع شود. لازم به ذکر است که در تمام مراحل از رشد گیاه یعنی از جوانه زنی تا گلدهی می توانید با همکاران ما در تماس باشید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. همکاران ما با توجه به فاکتورهایی مانند شدت نور خورشید، مدت زمان تابش نور به گیاه و نوع گیاه، تمامی نکات حائز اهمیت را جهت انتخاب و خرید لامپ مناسب رشد گیاه به شما متذکر خواهند شد و شما را در انتخاب بهترین لامپ رشد گیاه متناسب با گیاهتان راهنمایی خواهند کرد.

چگونه بفهمیم گیاه نور کافی دریافت نمی کند؟

اگر در کاشت گیاهان سرپوشیده تازه کار هستید تشخیص اینکه گیاه شما از چه بیماری رنج می برد  کمی دشوار است. اگر گیاهان شما برخی یا همه علائم زیر را نشان دهند، می توانید تشخیص دهید که نور داخل خانه یا محیط کار یا گلخانه شما برای گیاهانتان کافی نیست:

  • ✔ رشد کشیده یا ساق پا (اصطلاح “رشد ساق پا” برای توصیف ساقه های گیاهی که بلند و لاغر شده اند استفاده می شود. به نظر می رسد که آنها می خواهند خود را به نزدیک ترین منبع نور برسانند. این علامت شماره یک است که گیاهان شما نور کافی دریافت نمی کنند)
  • ✔ برگ‌های کوچک غیرعادی
  • ✔ برگ‌های سبز یا زرد کم‌رنگ (گیاهانی که برگهایی با رنگ های متنوع دارند ممکن است کاملاً سبز رنگ شوند.)
  • ✔ کندی یا توقف در رشد
  • ✔ گیاهان گلدار بدون گل (گیاه ممکن است به صورت پراکنده گل داده باشد و یا اصلاً گل داده باشد)

 

چگونه-بفهمیم-گیاهمان-نور-کافی-دریافت-نمی-کند

 

فاکتور های مهم در انتخاب لامپ مناسب رشد گیاه

چندین مدل لامپ رشد گیاه و چراغ رشد گیاه در بازار وجود داردکه می‌تواند به شما کمک کند تا نور مورد نیاز گیاهان را فراهم کنید. به عنوان مثال برای پرورش سبزیجات با چراغ های رشد باید یک سیستم روشنایی که شدت و پار نور مناسب را برای گیاه فراهم می‌کند را انتخاب نمایید. اکنون شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چگونه این کار را انجام دهیم و لامپ مناسب برای رشد گیاه را انتخاب نماییم؟

 

با توجه به کمبود نور در محیط های آپارتمانی و گلخانه ای، بخصوص در فصول سرد سال،هنگام پرورش گیاهان، باید نور تولید شده توسط خورشید را شبیه سازی کنیم.برای این منظور باید مواردی را در نظر داشته باشیم. این موارد شامل:

  • نوع گیاه
  • دمای حاصل از انرژی لامپ
  • طول موج تولیدی لامپ
  • شدت نور مورد نیاز
  • رنگ نور
  • مدت زمان استفاده از لامپ
  • مساحت سطح زیر کشت گیاه

دمای رنگ ها در طیف الکترومغناطیسی بر حسب کلوین اندازه گیری می شود. یا به عبارت دیگر وقتی میخواهیم گیاهان آپارتمانی داشته باشیم یا در محیطی که نور خورشید به میزان کافی نیست گیاهانمان از لحاظ نور تامین باشند باید لامپ مناسب رشد گیاهی داشته باشیم که میزان کلوین برای گلدهی گیاهان و طول موج مناسب برای رشد گیاه را تامین کند. هم چنین رنگ لامپ رشد گیاه بستگی به نیاز گیاه دارد.

همچنین سطح زیر کشت نیز یکی از مهمترین عوامل در انتخاب بهترین لامپ رشد گیاه می باشد. معمولا جهت انتخاب لامپ مناسب برای رشد گیاه، با توجه به ابعاد گلدان یا گلخانه، توان و نوع لامپ رشد گیاه مورد نیاز مشخص می شود. به صورت کلی، به ازای هر متر مربع  ۳۵۰۰ لومن نور نیاز است البته جهت گل های آپارتمانی به نور کمتری نیاز  است و به ازای هر گلدان ۴۲۰ لومن نور کافی است. همچنین نور مناسب برای گلخانه با ابعاد ۱×۲  بصورت ایده آل ۱۰۰ وات و حداقل ۵۰ وات می باشد.

با توجه به اینکه هر گیاه برای رشد به طول موج متفاوتی از نور احتیاج دارد برای اطلاع از این موضوع همکاران ما، راهنمای خرید لامپ رشد گیاه، نحوه ی استفاده از لامپ رشدگیاه، فاصله ی لامپ رشد تا گیاه و دیگر موارد تخصصی و قابل اهمیت برای رشد گیاه را در اختیارتان قرار خواهند داد.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه (فاصله لامپ رشد از گیاه)

بهترین لامپ برای رشد گیاه

به نمودار پایین نگاهی بیندازید. گیاهان زمانی بهترین رشد را دارند که در معرض نوری قرار بگیرند که تا حد امکان شبیه نور طبیعی خورشید است که بین ۳۹۰ تا ۹۵۰ نانومتر است. بعد از سالها تحقیق و بررسی بر روی تاثیر لامپ رشد گیاه به روی گیاه و جایگزین کردن نور خورشید با این لامپها محققان موفق شدند شبیه سازی اصولی و مناسب را به عمل آورند. انواع مدل های لامپ رشد گیاه در بازار وجود دارند که هدف همگی آنها جایگزینی برای نور خورشید می باشد. این لامپها شامل انواع لامپ های بخار جیوه، بخار سدیم، متال هالید و ال ای دی می باشد. در حال حاضر با ورود تکنولوژی ال ای دی به بازار می توان لامپ های مناسب رشد گیاه را با دقت بالایی تولید کرد. این  لامپها که با استفاده از تکنولوژی ال ای دی تولید می شوند قادرند بهتر از هر لامپ دیگری طول موج های نور خورشید را به صورت دقیق شبیه سازی کنند و بیشترین شباهت را به نور خورشید داشته باشند. این لامپها که به لامپ فول اسپکتروم نیز معروف هستند در قالب لامپ های سرپیچی رشد گیاه، پروژکتور های مخصوص رشد، والواشر های رشد گیاه و یا بر اساس فضای نصب به هر شکلی که مناسب محیط و سلیقه خریدار باشد طراحی می شوند.

 

طیف های مفید خورشید برای گیاهان

 

تفاوت لامپ رشد گیاه و لامپ معمولی

همانطور که میدانیم لامپ های رشد گیاه علاوه بر رنگ، انرژی و گرما نیز تولید می کنند و به صورت تخصصی این لامپ ها انرژی خورشید را شبیه سازی می کنند، در واقع این لامپ ها طیف مناسب برای گیاه مورد نظر که در قسمت بالا توضیح داده شده را به طور کامل تامین می کنند. همین امر دلیل تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی است. لامپ های معمولی که به رنگ صورتی، بنفش و … هستند که تولید کنندگان این ال ای دی ها  با استفاده از ترکیب رنگ های مختلف این نور را تولید و به بازار عرضه می کنند که در واقع این لامپ ها انرژی و طیف مناسب برای رشد گیاه را ندارند.

 

بهترین مارک لامپ رشد گیاه

لامپ های رشد گیاه مانند تمامی اجناس نمونه های داخلی و خارجی دارند. از این رو تیم نور ال ای دی با بهترین متریال روز دنیا تمامی پکیج های رشد گیاه ال ای دی را تولید و عرضه نموده که این لامپ ها مزیت هایی بر سایر لامپ های خارجی و داخلی دارد. تمامی پکیج های ال ای دی ضمانت سلامت و مرجوعی جنس تا یک هفته را دارند و در صورت مشکل در ال ای دی ها تعمیر می شوند. همچنین همکاران ما در این حوزه مشاوره رایگان و همکاری بدون وقفه با خریداران خواهند داشت به صورتیکه تمامی اجناس با ضمانت کارایی و بهینه سازی محیط مورد نظر در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

نکته ی دیگری که مجموعه ی ما را متمایز می کند طراحی این لامپ هاست به صورتیکه تمام خریداران اگر ایده ایی راجع به شکل ظاهری پکیج ها دارند می  توانند آن را با تیم ما در میان بگذارند و به صورت سفارشی لامپ مناسب رشد گیاه برای آنها تولید خواهد شد. همچنین کیت های نور گیاهی زیادی در بازار وجود دارد که شامل لامپ های ال ای دی یا فلورسنت می شود، ال ای دی ها چندین مزیت مهم دارند که آنها را به انتخاب بهتری تبدیل می کند. اگر چه قیمت لامپ های ال ای دی در زمان خرید بیشتر از لامپ های فلورسنت است، امامصرف برق آن نصف لامپ های فلورسنت می باشد و طول عمر آن تقریبا پنج برابر بیشتر از متوسط ​​لامپ های فلورسنت است. لامپ های ال ای دی همچنین گرما و حرارت کمتری از خود ساطع می‌کنند، لوله‌های ال ای دی بدون جیوه می باشند و خطرات ایمنی کمتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *