آموزشی

راهنمای خرید لامپ رشد گیاه

راهنمای-خرید-لامپ-رشد-گیاه

راهنمای خرید لامپ رشد گیاه:  آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا با وجود این همه مراقبت از گیاهان آپارتمانی، باز هم شادابی و رشد لازم را ندارند؟ مسلما دلیلش به کمبود یکی از عوامل رشد گیاهان بر می گردد. یکی از نیازهای اصلی گیاه برای فتوسنتز نور طبیعی خورشید است که گاهی در محیط های بسته به حد کافی تامین نمی شود. لامپ های رشد گیاه نوعی منبع نور مصنوعی با قابلیت انتشار طیف های مناسب نور و جایگزین نور خورشید هستند که می توانند نور مورد نیاز گیاه را تامین نمایند. بدون نور، گیاه نمی تواند به اندازه کافی رشد کند و در دوران رشد خود با مشکلاتی مواجه خواهد شد . مهم‌ترین شرطی که برای پرورش گیاهان سرزنده و شاداب باید مهیا شود، پنجره‌ای روبه آفتاب است که به رشد و فتوسنتز آن‌ها کمک می‌کند. اما شرایط همیشه آن‌طورکه می‌خواهیم نیست. گاهی پنجره در معرض تابش زاویه مناسبی از نور آفتاب نیست یا اینکه آفتاب زمستان برای رشد گیاه کافی نیست در چنین شرایطی وجود لامپ های رشد گیاه یک الزام برای پرورش گل و گیاه می باشد که نمی توان آن را نادیده گرفت. در این مقاله از فروشگاه نور ال ای دی قصد داریم راهنمایی های لازم برای خرید لامپ رشد گیاه و مشاوره خرید لامپ رشد گیاه را با شما در میان بگذاریم تا  انواع لامپ های رشد گیاه و ویژگیها و نوع نور تولیدی آنها را بشناسید در نهایت بتوانید تصمیم بگیرید کدام لامپ گیاه برای شما مناسب تر است و بهترین برندهای تولید این محصول کدام ها هستند.

بیشتر بخوانید: لامپ رشد گیاه چیست؟

چرا گلخانه کوچک ما به لامپ رشد گیاه نیاز دارد؟ لزوم استفاه از لامپ رشد گیاه

لامپ رشد گیاه در شرایط کمبود نور طبیعی نقش معجزه‌آسایی دارد که به شرایط سروسامان می دهد. همه ما می‌دانیم که نور خورشید به ‌عنوان عامل فتوسنتز نقش حیاتی برای رشد گیاهان است. در مواقعی که به دلیل بسته بودن فضا دسترسی به نور خورشید نیست، لامپ رشد گیاه جایگزین عالی برای دریافت این نیاز حیاتی است. با وجود این‌که دریافت نور چه به ‌صورت طبیعی از نور خورشید یا نور لامپ تاثیر نهایی‌اش تحریک رشد و فتوسنتز گیاه است، اما همه لامپ‌ها استاندارد نبوده و تأثیر لازم را ندارند.

به‌ همین دلیل در این زمینه نیاز به مشاوره خرید لامپ رشد گیاه دارید. عنوان نمونه یک متخصص می داند که برخی از این لامپ‌ها حرارت زیادی داشته و گیاه را می سوزاند یا طیف نور بهینه برای رشد گیاه را تولید نمی‌کنند. طیف‌ نوری لامپ از این لحاظ اهمیت دارد که هر طیف رنگی، نوعی از نیازهای گیاه را تامین می‌کند. جالب است بدانید مثلا نور قرمز برای گل دادن و میوه دهی، نور آبی برای تحریک رشد شاخ و برگ‌ها عاملی تعیین‌کننده است.

به ‌طورکلی لامپ مخصوص رشد گیاه باعث پرورش و تقویت و حفظ آمادگی برای بارور شدن گیاه می‌شود. تابش نور سبز به مقدار اندک به گیاه و منعکس شدن آن، باعث سبزتر دیده شدن برگهای سبز گیاه خواهد شد.

 

 

لامپ-رشد-گیاه-گلخانه

 

 

کاربرد طیف‌های مختلف نور در لامپ مخصوص گیاه

در اینجا لازم است شما با کاربرد نور های مختلف مخصوص رشد گیاه آشنا شوید تا بتوانید انتخاب بهتری برای گیاهان خود داشته باشید. کاربرد نورهای مختلف به شرح زیر می باشد.

  • نور آبی تقویت رشدونمو برگ و شاخه
  • نور قرمز پرورش گل و میوه
  • نور سبز تقویت و رشد گیاه و جلوه دهی بیشتر به رنگ سبز گیاهان
  • نور بنفش برای تقویت رشد برخی از انواع گیاهان خانگی

راهنمای خرید لامپ رشد گیاه

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم گیاهان برای رشد و نمو خود نیاز حتمی به تابش نور خورشید دارند، اگر شرایط دریافت این عنصر مهم را نداشته باشند، باید به کمک لامپ‌های تابش مصنوعی جایگزینی برای آنها فراهم کنیم. انواع لامپ های رشد گیاه در بازار وجود دارند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

لامپ رشته‌ای: نور لامپ رشته‌ای در ترکیب با نور طبیعی خورشید چند گیاه را تحت پوشش قرار می‌دهد. در این نمونه لامپها، فاصله لامپ تا گیاه باید ۶۰ سانتی‌متر باشد. این لامپها بیشتر طیف نوری قرمز تولید می‌کنند و لازم است در ترکیب با نور آبی فلورسنس استفاده شوند. به طور کلی این نمونه از لامپ ها در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گرفتند اما در حال حاضر به دلیل اینکه باید در کنار لامپ های دیگر مورد استفاده قرار گیرند کاربرد زیادی ندارنذ.

لامپ فلورسنس:. این سبک از لامپ‌ها به شکل حبابی و میله‌ای تولید می‌شوند و می‌بایست در فاصله ۳۰ سانتی‌متری با گیاه قرار بگیرند. این نوع لامپ طیف نوری لازم در دوره‌های مختلف چرخه رشد را تولید می‌کند.

لامپ تخلیه گازی: لامپ تخلیه گازی یا لامپ بخار سدیم هم گزینه ایده‌آلی برای جایگزینی نور طبیعی خورشید است. لامپ‌هایی که با تولید انرژی زیاد و تکثیر نور آبی به رشد و رویش گیاه کمک می‌کنند. در ضمن لامپ‌های متال هالید با تولید طیف نوری نارنجی قرمز به رشد هرچه بیشتر در دوره گل‌دهی گیاه کمک می‌کند.

لامپ های ال ای دی: معروف ترین نوع لامپ رشد گیاه انواع لامپ های ال ای دی  هستند. لامپ های ال ای دی می توانند به صورت تفکیکی طیف مورد نیاز گیاهان را تامین کنند و در مقایسه با دیگر لامپ ها انرژی کمتر مصرف می کنند و راندمان بالاتری نیز دارند و یکی از بهترین مزیت های لامپ های LED رشد گیاه این است که در شکل های مختلفی می توان آن را تولید کرد. لامپ های رشد گیاه ال ای دی در قالبهای لامپ سرپیچی، پروژکتور رشد گیاه و والواشر رشد گیاه تهیه و تولید میشود که هر کدام کاربرد خواص خودشان را دارند. به طور مثال اگر شما یک محیط مربعی بزرگ از گیاهان را دارید می توانید از پروژکتور رشد گیاه استفاده کنید و هدر رفت نور کمتری داشته باشید و یا اگر گیاهان شما به صورت خطی کاشت شده اند می توانید از والواشر های رشد گیاه استفاده کنید که می توانند نور مورد نیاز رشد گیاهان را به صورت خطی پخش نمایند.

 

انواع لامپ رشد گیاه ال ای دی

 

لامپهای LED نسل جدیدی از لامپ‌های پرورش گیاه با طیف‌ نوری قرمز و آبی بدون حرارت و کم‌مصرف هستند. در نتیجه با تولید نوری شبیه نور خورشید به رشد و گل‌دهی مداوم گیاه کمک می‌کنند. قیمت لامپ دیود گسل نور جدید نسبت ‌به نمونه‌های دیگر لامپ رشد گیاه تا حدی گران‌تر است.

پرکاربردترین لامپهای رشد گیاه

لامپ رشد گیاه باغبانی: لامپ‌های باغبانی انواع تخصصی‌تری از نور جایگزین آفتاب هستند که طیف رنگی کامل‌تری در روند رشد گیاه تکثیر می‌کنند. این سبک از لامپ‌های رشد گیاه برای کاربرد در گلخانه‌ها و کمک به گل‌دهی طیف رنگی کاملی متصاعد می‌کنند. گاهی کارشناسان برای عمل آوردن و تکثیر گیاهان پیوند خورده از این لامپ‌ها بهره می‌برند.

لامپ‌های رشد گیاه خانگی: لامپ‌های خانگی یکی از کامل‌ترین منابع نوری هستند که طیف نوری با طول‌موج مورد نیاز برای گیاهان آپارتمانی را تامین می کنند.

لامپ LED: لامپهای LED نسل جدیدی از لامپ‌های پرورش گیاه با طیف‌ نوری قرمز و آبی بدون حرارت و کم‌مصرف هستند که در بالا به توضیح و تشریح آنها پرداختیم. این لامپها با تولید نوری بسیار شبیه نور خورشید، به رشد و گل‌دهی مداوم گیاه کمک می‌کنند.

 

مقاله پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی سایه دوست

 

 لامپ مناسب برای رشد گیاه

با وجود اینکه نور طبیعی خورشید برای گیاهان فوق العاده است و طیف وسیعی از رنگها را با اندازه متعادل در خود دارد، اما با پیشرفت فناوری، طیف های رنگی که در نور خورشید وجود دارد در نور مصنوعی تا حدود زیادی شبیه‌سازی شده است تا حدی که به گفته بسیاری از پژوهشگران حتی گیاهان در شرایط مصنوعی خیلی بهتر از حالت طبیعی رشد می کنند. لامپ های رشد گیاه تنها طیف های نوری که برای گیاهان مفید هستند را تولید می کنند و بسیاری از طیف هایی که برای گیاهان مضر هستند در این لامپ ها وجود ندارد بنابراین رشد گیاهان بهتر صورت می گیرد.

انواع مختلف گیاهان برای رشد و نمو خود به میزان متفاوتی از تابش خورشید نیاز دارند. به وسیله بعضی از انواع چراغ‌های تخصصی رشد گیاه حتی می‌توانید شدت تابش و چگالی PAR آن را تنظیم کنید. به ‌این‌ ترتیب می‌توان متناسب با رشد هر گیاه میزان نور را انتخاب کرد. همچنین می‌توان شرایط تابش آفتاب را در فصول مختلف سال تغییر داد.

برخی از این چراغ‌های قابل تنظیم امکان انتخابی کردن طیف نورهای مختلف را فراهم می‌کنند. به ‌عنوان نمونه لامپ‌هایی با قابلیت انتشار نور بنفش، قرمز یا آبی که متناسب با نوع گیاه می‌توان تابش هر طیفی را انتخاب کرد.

لامپ LED یکی از بهترین نمونه های لامپ رشد گیاه است که با حرارت زایی اندک و مصرف انرژی پایین گزینه ایده آلی محسوب می شود. برای خرید و استعلام قیمت این لامپ ها که به لامپهای فول اسپکتروم ال ای دی نیز معروف هستند می توانید به صفحه خرید لامپ فول اسپکتروم مراجعه نمایید.

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید لامپ رشد گیاه

در هنگام انتخاب لامپ گیاه با توجه به راهنمای خرید لامپ رشد گیاه باید به وجود برخی پارامترهای اساسی توجه  کنید. این پارامتر ها شامل موارد زیر هستند:

  • امکان تنظیم زاویه تابش لامپ پرورش گیاه
  • نوع لامپ و نحوه عملکرد آن
  • طیف نوری انتشاری از لامپ
  • مقدار ناحیه تحت پوشش و توان لامپ
  • زاویه پرتوهای تابشی
  • مجهز بودن به خنک کننده
  • میزان مصرف انرژی
  • میزان حرارت تولیدی

نکات-مهم-هنگام-خرید-لامپ-رشد-گیاه

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

یکی از اشتباهات رایجی که در خصوص گیاهان آپارتمانی یا گلخانه ای مطرح می شود، عدم نیاز آنها به نور زیاد است. در حالی که هر گیاهی برای پرورش یافتن و رشد و شادابی به حداکثر میزان نوری که می تواند دریافت کند نیاز دارد. اگر گیاهان آپارتمانی در گوشه کم نوری از خانه قرار دارند و رشد شان کاهش یافته به کمک لامپ رشد گیاه می توانید گیاهانی سرحال داشته باشید.

 

نور این لامپها در طیف مناسب برای رشد گیاه طراحی شده است که برای فتوسنتز و باروری به آنها انرژی می رساند. چراغ های رشد گیاه باید به همان صورت تابش نور خورشید در بالای گیاه قرار گیرند.گیاهان به سمت نور خم می شوند. پس بهترین انتخاب قرارگیری نور در بالای گیاه است. این لامپها باید بین ۸ تا ۱۰ ساعت در روز تابش داشته باشند. این مدت زمان با توجه به نوع گیاه و شرایط می تواند تا ۱۶ ساعت متغیر باشد.

 

بهتر است لامپ رشد گیاه روی پایه قرار گرفته و گیاه در پایین آن قرار گیرد به صورتی که کاملا نزدیک و بدون هیچ مانعی به گیاه بتابد. میزان فاصله لامپ تا گیاه باید در حدود چند فوت باشد. اما این فاصله تا حد زیادی به توان تابشی لامپ و نوع گیاه بستگی دارد. می توانید تابش را از فاصله مشخصی شروع کنید و نوع واکنش گیاه را ببینید. اگر چند گیاه خانگی را همزمان پرورش می دهید، بهتر است لامپ را فاصله دهید تا نور آن همه گیاهان را پوشش دهد.

بیشتر بخوانید: نور مصنوعی برای گلخانه

طریقه نورپردازی برای تقویت رشد گیاه

در وهله اول برای ایجاد نورپردازی کافی در محیط‌های کم‌نور باید پایه‌های ایستاده برای لامپ مورد نظر تهیه کنید. بهترین حالت این است که هر پایه ۳ حباب لامپ را نگه دارد و لامپ‌ها به حالت L روی گیاه تنظیم شوند. استفاده از یک لامپ رشته‌ای و دو لامپ فلورسنس با توان ورودی بالا متناسب با برق ساختمان توصیه می‌شود پایه‌ها را از انواعی انتخاب کنید که ترجیحاً انعطاف‌پذیر بوده و امکان تغییر حالت داشته باشند. بهتر است لامپ‌های فلورسنس را با فاصله کمتری به گیاه نسبت ‌به لامپ رشته‌ای قرار دهید.

زیر گیاهان از آینه یا یک ابزار تابش دهنده استفاده کنید تا نور منتشرشده از لامپ به طرف شاخه‌ها و برگ‌ها انعکاس پیدا کند. گیاهان معمولاً در طول روز ۱۶ ساعت به تابش این نور مصنوعی نیازمندند.

پوشش‌دهی نور لامپ رشد گیاه

یکی از نکات مهم در هنگام خرید لامپ رشد گیاه توجه به محدوده پوشش نور متصاعد شده است. این میزان از نور برای گیاهان مختلف تا حدی متفاوت است. اما به ‌طورکلی در مورد چراغ ‌های ۱۰۰ واتی محدوده پوشش نور لامپ ۴ فوت مربع است.

آیا نور تابشی لامپ گیاه برای انسان مضر است؟

یکی از دغدغه‌های بزرگ دوست داران طبیعت و گیاه برای نگهداری و پرورش آن‌ها در خانه، عوارض لامپ رشد گیاه برای انسان و حیوانات است. در پاسخ باید صریح بیان کنیم که نور این لامپ‌ها هیچ خطری برای سلامتی انسان‌ها ندارد. نور حاصل از این لامپ‌ها به رشد و تکامل بهتر گیاه کمک می‌کند. تنها توصیه این است که در مواقع ارتباط با نور بنفش از عینک یو وی ایمنی و محافظ استفاده کنید.

بهترین مارک لامپ مخصوص گیاه

لامپ رشد گیاه عمدتاً در دو مدل آکواریومی و وال واشر رشد گیاه عرضه می‌شود. در تاکید فواید این لامپ‌ها باید گفت این نور مصنوعی در شرایط محیط‌های بسته نور و گرمای مورد نیاز گیاه را تامین می کند. این لامپ‌های جایگزین نور طبیعی، در چندین رنگ متفاوت با ویژگی‌های اختصاصی در بازار عرضه می‌شوند. از جمله لامپ‌هایی با طیف نوری سفید، قرمز، آبی، آبی رویال، زرد، قرمز سیر.

این لامپ‌ها از برندهای معتبری همچون شرکت بدیع نور، شرکت ایسام، لامپ رشد گیاه لاله‌زار، شرکت پیشگامان برای گیاهان متفاوت به خصوص گیاهان سوزنی یا درخت بنجامین، ماری‌جوانا، درخت بونسای، انواع کاکتوس‌ها و گیاهان گلخانه‌ای و انواع گیاهان آکواریومی خریداری می‌شود. سایر تولید کننده‌های مشهور این لامپ‌های جایگزین نور طبیعی،برند sgt ، شرکت نور، شرکت پارس‌شهاب و شرکت نور ال ای ای هستند. بسیاری از شرکت های دیگر نیز با قیمت کمتری نور رشد گیاه تولید می کنند که این شرکت ها به صورت دست ساز محصولات رشد گیاه را تولید می کنند که قیمت آنها به مراتب کمتر از شرکت های دیگر می باشد و می توانند به صورت کامل نور رشد گیاه را تامین نمایند.

سخن پایانی

اگر گیاه آپارتمانی شما در فضایی قرار گرفته که نور طبیعی خورشید به آن نمی رسد، می‌توانید با بررسی راهنمای خرید لامپ رشد گیاه بهترین منبع نور مصنوعی را برای تامین نیازهای رشدی گیاه به کار ببرید. این لامپها نوعی نور شبیه سازی شده جایگزین نور خورشید هستند که در انواع و توانهای مختلف برای گیاهان متفاوت تولید می شوند. برای انتخاب نور مصنوعی مناسب باید بدانید گیاهان تحت مراقبت شما بیشتر به چه طیف رنگی و شرایط تابشی نیاز دارند. با توجه به این شرایط لامپ رشد گیاه با سطح پوشش کافی را انتخاب کرده و با فاصله استاندارد نسبت به گیاه تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *