آموزشی

لامپ رشد گیاه چیست؟

لامپ-رشد-گیاه-چیست1

نور رشد گیاه یا لامپ رشد گیاه چیست؟ نورهای رشد گیاه با شبیه سازی نور خورشید با استفاده از یک منبع نور مصنوعی که معمولا با استفاده از تجهیزات الکتریکی تولید می شود، به عمل فتوسنتز در گیاهان کمک می کند. این تجهیزات طیف های نوری که برای گیاهان مفید هستند را تولید می کنند و شرایط مناسبی را از نظر نوردهی برای گیاهان فراهم می سازند. به عنوان مثال در فصل زمستان که نور کافی برای رشد گیاهان به نسبت فصل تابستان کم است با استفاده از نور های مخصوص رشد گیاه می توان نور مورد نیاز رشد گیاهان را تامین کرد.

نورهای رشد گیاه از سال ۱۸۶۸ میلادی اختراع شد. در آن زمان از لامپهای متال هالید، لامپهای بخار سدیم و فلورسنت برای شبیه سازی نور خورشید استفاده می شد که با ظهور چیپ های ال ای دی کم مصرف تر، امروزه انتخاب اصلی برای نور رشد گیاه، ای ای دی های رشد گیاه هستند. در ادامه این مقاله با نور ال ای دی همراه باشید تا در مورد اینکه لامپ رشد گیاه چیست و چه کاربردی دارد، تفاوت لامپ های رشد گیاه با لامپ معمولی، طیف های نوری خورشید و طیف های نوری لامپ های رشد گیاه، تاثیر لامپ های رشد گیاه، معرفی انواع لامپ های رشد گیاه،راهنمای خرید لامپ رشد گیاه و … اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

برای اینکه بدانید لامپ رشد گیاه چیست باید ابتدا تفاوت لامپ های رشد گیاه و لامپ های معمولی را بدانید. لامپ های رشد گیاه با برخی لامپ های معمولی از لحاظ ظاهری به هم شبیه هستند اما لامپهای رشد گیاه در عملکرد، طیف رنگی و نحوه ساخت تفاوت های زیادی با لامپ های معمولی دارند.

شاید تصور کنید که نور یک لامپ معمولی نیز می تواند برای رشد گیاه مناسب باشد. اما واقعیت این گونه نیست. معمولا گیاهان از نور برای عمل فتوسنتز، تامین انرژی و رشد سلولی استفاده می کنند و برای انجام این عملیات، طیف های نوری خاصی را جذب می کنند که این طیف ها در تمام منابع نوری موجود نیست همچنین گیاهان مختلف با توجه به دوره ای که در آن قرار دارند به طیف های متفاوت، شدت نور متفاوت و مدت نور متفاوت نیاز دارند.

لامپهای معمولی صرفا برای روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند و رنگ آنها معمولا زرد و سفید است. لامپ هایی با رنگ قرمز و آبی هم وجود دارند که عملا طیف های مورد نیاز گیاه را ندارند و فقط رنگ آنها به رنگ نورهای مخصوص رشد گیاه شباهت دارد و کمکی در تامین نور مورد نیاز گیاهان نمی کنند و یک لامپ معمولی هستنند.

همچنین طیف های رنگی مورد نیاز گیاهان برای عمل فتوسنتز، طیف های رنگی خاصی هستند که این طیف ها در طول موج های خاص و در رنگ های آبی و قرمز وجود دارند. معمولا نورهای مخصوص رشد گیاه برای تامین نور رشد گیاه از ترکیب نورهای آبی و قرمز با طول موج خاص تولید می شود و به همین خاطر معمولا این لامپ ها به رنگ بنفش هستند. لامپ های معمولی فاقد این طیف های نور هستند. طیف های نوری که توسط نور های مخصوص رشد گیاه ایجاد می شوند در بازه ۳۸۰ الی ۸۴۰ نانو متر هستند که لامپ های معمولی این طیف نور را ندارند.

تفاوت دیگر لامپ های رشد گیاه و لامپ های معمولی در ساختار این لامپ ها می باشد. چراغ های رشد گیاه در طراحی و نحوه قرار گیری ال ای دی ها در کنار هم با لامپ های معمولی تفاوت دارند و این لامپ ها با کنار هم قرار گرفتن ال ای دی ها، نور و دمای مورد نیاز گیاه را تامین می کنند.

این نکته را نیز ذکر کنیم که برای طراحی و ساخت ال ای دی مخصوص رشد گیاه معمولا از کنار هم قرار دادن ال ای دی های قرمز، آبی و بنفش که به صورت کاملا دقیق طیفهای نوری مورد نیاز گیاهان در آن ها ایجاد شده است استفاده می شود. با کنار هم قرار گرفتن ال ای دی ها، طیف هایی با طول موج های متفاوت ایجاد می شود که این طول موجها به عمل فتوسنتز در گیاهان کمک می کند و حتی بهتر از نور خورشید، فقط طیف های مفید را در اختیار گیاهان قرار می دهند.

مقاله پیشنهادی: لامپ فول اسپکتروم چیست؟

کاربرد لامپ های رشد گیاه چیست؟

گیاهان برای رشد کافی به نور نیاز دارند. عمل فتوسنتز که موجب رشد و نمو آنها می شود با استفاده از نور خورشید است. تابش نور خورشید بر اندام گیاه کمک می کند که گیاه مسیر رشد خود را طی کند.

لامپ رشد گیاه تجهیزات الکترونیکی است که نور مورد نیاز گیاهان را به طور مصنوعی فراهم می آورد. با آنالیز نورهای مرئی و نامرئی موجود در خورشید پرتوهایی که در رشد گیاهان موثر می باشند شناسایی شده است. این پرتوها در طراحی سیستم لامپ های رشد گیاهان مورد استفاده قرار گرفته است.

افرادی که دارای گلخانه های حرفه ای هستند برای پرورش برخی گونه های گیاهی از لامپ رشد گیاه استفاده می کنند. همچنین در مناطقی که نور خورشید به اندازه کافی نمی تابد به کمک لامپ های ال ای دی می توان نور مورد نیاز گیاهان را فراهم کرد.

لامپ رشد گیاهان بازدهی بالایی دارد و مقرون به صرفه می باشد. این نوع لامپ ها انرژی کمی مصرف می کنند و بهره وری بالایی دارند. قیمت تمام شده این نوع لامپ ممکن است در مقایسه با سایر روش ها بالاتر باشد اما در دراز مدت و با مصرف بهینه انرژی نقش مهمی در بازگشت سرمایه خواهد داشت. به همین دلیل تولید کننده گان بزرگ از این سیستم برای نورپردازی محیط گلخانه خود استفاده می کنند.

چراغ رشد گیاه چیست؟

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

برای استفاده از لامپ رشد گیاه باید یک لامپ مناسب را انتخاب کنید. لامپ با اندازه استاندارد و مطابق با نیاز گیاه باید تهیه شود تا کارایی مناسبی داشته باشد. شما ابتدا باید نوع گیاه زیر کشت را مشخص کنید، برخی گیاهان به نور بیشتری نیاز دارند و برخی سایه دوست هستند، بنابراین با توجه به نیاز گیاه لامپ مورد نظر انتخاب می شود.

چراغ رشد گیاه باید از تمام طیف های نوری خورشید بهره مند باشد. اما استفاده از نور قرمز و آبی نیاز اصلی گیاه می باشد، رنگ بنفش در پرورش برخی از گیاهان کاربرد دارد و موجب جذب مولکول های آلی و معدنی می شود.

پراکندگی نور بر تمام قسمت های گیاه اهمیت زیادی دارد بنابراین باید لامپ به تعداد کافی استفاده شود. همچنین گیاهانی که در حاشیه قرار دارند با چرخش و جا به جایی نور مورد نیاز خود را دریافت کنند.

برقراری سیستم نوری باید به کمک سازه های محکم و سیم کشی صحیح انجام شود. با راهنمایی کارشناس مربوطه ایمنی کابل های برق تامین می شود.

لامپ های ال ای دی پس از مدتی تیره می شوند این امر نشان دهنده آن است که توان لامپ کاهش پیدا کرده است. لامپ ال ای دی طول عمر بالایی دارند اما در صورت کاهش نور کارایی خود را از دست می دهد بنابراین نیاز به تعویض دارد.

در فاصله زمانی یک ماه و نیم باید لامپ ها را گردگیری کرد چون وجود غبار مانع پرتو افکنی بالای لامپ می شود. در کنار استفاده از لامپ رشد گیاه باید به آبیاری گیاهان توجه ویژه شود. مرطوب نگه داشتن سطح گیاه می تواند به رشد و نمو آن کمک کند. کود دهی به موقع و آفت زدایی از مراحل رشد و پرورش گیاهان می باشد.

 

برای چه گیاهانی می توان از لامپ های رشد گیاه استفاده کرد؟

سیستم لامپ های رشد گیاه به گونه ای عمل می کند که نور مورد نیاز رشد گیاهان را در اختیارشان قرار میدهد. این سیستم از فرایند رشد توسط نور خورشید پیروی می کند. بنابراین می توان انواع گیاهان را در زیر تابش نور لامپ رشد گیاه پرورش داد.

برخی از محیط های بیرونی مساعد رشد گیاه نیستند. به این ترتیب می توان با راه اندازی گلخانه و تجهیز آن به وسیله لامپ های رشد گیاه، گل ها، سبزیجات و برخی نهال ها را پرورش داد.

در محیط های آپارتمانی استفاده از لامپ رشد گیاه کمک می کند که شما از گیاهان مورد علاقه خود نگهداری کنید. اکثر منازل آپارتمانی یا از تابش نور مفید خورشید محروم هستند یا مقدار کمی از نور طبیعی را دریافت می کنند. به کارگیری لامپ های رشد گیاه می تواند نیاز گیاهان به نور را تامین کند.

تنها برخی از گیاهان هستند که به تابش نور مستقیم خورشید با شدت بالا نیاز دارند. مانند کاکتوس که برای چنین گیاهانی باید از نور طبیعی بهره گرفت.

خورشید شامل چه طیف های نوری برای رشد گیاهان می باشد؟

نور خورشید از طیف مرئی و نامرئی تشکیل شده است. طیف نور مرئی شامل رنگ های آبی، سبز، زرد، نارنجی، قرمز، بنفش و نیلی می باشد. هر رنگ طول موج مشخصی دارد. ترکیب این رنگ ها با یکدیگر طول موجی با قدرت ۳۰۰ تا ۲۵۰۰ نانومتر را به وجود می آورد.

در میان رنگ های مرئی خورشید رنگ سبز و زرد کمترین نقش را در تولید و رشد گیاهان دارند. از سوی دیگر رنگ قرمز و آبی اثر مستقیمی بر روی رشد گیاه خواهند داشت. گیاه در مرحله گل دهی به نور قرمز نیاز فراوان دارند و در مرحله رشد ساقه طیف نور با رنگ آبی می تواند پاسخگوی نیاز آن باشد.

 

چه بازه ای از طول موج برای رشد گیاهان مناسب است؟

گیاهان برای رشد و نمود خود به نور با طول موج بین ۳۸۰ تا ۸۴۰ نیاز دارند. این میزان نور موجب عمل فتوسنتز و در نتیجه رشد گیاه خواهد شد. نور قرمز طول موج بین ۶۱۰ تا ۷۰۰ نانومتر دارد این طیف مرئی باعث جذب کلروفیل می شود. تحریک مولکول کلروفیل به رشد و فعالیت گیاه کمک شایانی خواهد کرد. در کنار آن پرتو آبی رنگ طول موج بین ۴۰۰ تا ۵۱۰ نانومتر دارد. این طول موج کلروفیل را از انرژی تابشی دریافت خواهد کرد.

برخی از لامپ های ال ای دی به صورت فول اسپکتروم هستند. به این معنی که با ترکیب نور آبی و قرمز نیاز گیاه به نور را برطرف می کنند. به این ترتیب رشد گیاه در بهترین شکل خود اتفاق خواهد افتاد.

مقدار نیاز نوری گیاهان چقدر است؟

گیاهان در طول شبانه روز به دریافت ۱۴ تا ۱۸ ساعت نور نیاز دارند. شما باید شرایطی را فراهم کنید که گیاهان در این ساعات از انرژی تابشی بهره ببرند. باید توجه داشت که در کنار تابش نور گیاهان تاریکی را نیز طلب می کنند. قرار گرفتن در تاریکی در تکامل آنها موثر می باشد بنابراین ۶ تا ۱۰ ساعت باید در محیط تاریک قرار بگیرند.

عمل فتوسنتز و کلروفیل سازی نیاز به قرار گرفتن گیاه در مقابل منبع نور دارد. اما فاصله مناسب باید رعایت شود. نزدیکی زیاد گیاه به منبع نور باعث افزایش گرما شده و اثر معکوس خواهد داشت.

انتقال گیاه از مکان دارای نور مصنوعی به محیط هایی با نور طبیعی باید در زمان مناسب انجام شود. گیاهانی که از لامپ رشد گیاه برای رشد و نمو بهره برده اند باید بعد از برگ دهی جا به جا شوند و قدرت تطابق با محیط را داشته باشند.

تاثیر لامپ های رشد گیاه بر رشد گیاهان

لامپ های رشد گیاه کارایی بالایی دارند. این لامپ ها ۸۰ تا ۱۰۰ درصد از توان خود را در جهت عمل فتوسنتز به کار خواهند گرفت. بازده ای بالا و تولید گرمای کم موجب استقبال از این نوع لامپ ها شده است.

لامپ رشد گیاه هر چقدر از شدت نوری بیشتری برخوردار باشد، قدرت بیشتری داشته و هزینه آن نیز بالاتر می باشد. لامپ رشد گیاه فضای کمی را اشغال می کند و نصب آن آسان می باشد. در بیشتر سالن های گلخانه ها از این نوع لامپ استفاده می شود.

طیف های نوری برای رشد گیاه

خورشید شامل طیف های نوری متفاوتی است که این طیف ها تاثیرات متفاوتی بر روی گیاهان دارند. به طور مثال طیف هایی از نور خورشید برای زمان گل دهی مناسب هستند و طیف هایی برای فصل رشد مناسب هستند. هر کدام از این طیف ها تاثیرات متفاوتی بر گیاه می گذارند.

طول موجهایی که نورهای مخصوص رشد گیاه ایجاد می شوند طیف های نوری لامپ را به وجود می آورند که رنگ نور را مشخص می کنند. نکته حائز اهمیت این است که بعد از طراحی و ساخت نورهای مخصوص رشد گیاه با یک طول موج و رنگ خاص، امکان تغییر این طول موج ها و طیف ها وجود ندارد و تنها می توان شدت نور را تغییر داد. به عنوان مثال اگر یک ال ای دی با نور بنفش تولید شده باشد شما تنها می توانید شدت این نور را تغییر دهید اما نمی توانید این نور را به نور قرمز و یک طول موج دیگر تغییر دهید.

تحقیقات بسیاری درمورد طیف نور های مناسب برای رشد گیاهان انجام شده و اثبات شده با ترکیب طیف نورهای آبی و قرمز و مقداری رنگ سبز گیاهان می توانند به رشد مطلوب خود ادامه دهند. اما گیاهان مختلف با توجه به فصلی که در آن قرار دارند به مقدار بیشتر یا کمتری از یک طیف نیاز دارند و یا ممکن است به طیف های دیگری از نور خورشید هم نیاز داشته باشند.

برای آشنایی بیشتر با طیف های نوری در شکل و جدول زیر طیف های نوری که در طبیعت وجود دارند آمده است.

طیف های نوری در طبیعت

طیف های نوری در طبیعت

۲۰۰-۲۸۰ nm Uvc  محدوده ماورای بنفش است و برای گیاهان مضر است
۲۸۰-۳۱۵ nm شامل نور مضر ماورابنفش UVB  است که باعث محو شدن رنگ گیاه می شود
۳۱۵-۳۸۰ nm محدوده نور ماورابنفش UVA است که برای رشد گیاه نه مضر و نه مفید است.
۳۸۰-۴۰۰ nm شروع طیف مرئی فرآیند جذب کلروفیل آغاز می شود
۴۰۰-۵۲۰ nm این محدوده شامل باندهای بنفش، سبز وآبی است جذب توسط کلروفیل و شروع فتوسنتز رخ می دهد( رشد رویشی)
۵۲۰-۶۱۰ nm این محدوده شامل باند های سبز ، زرد و نارنجی است و کمتر توسط رنگدانه ها جذب می شوند
۶۱۰-۷۲۰ nm این محدوده باند قرمز است مقدار زیادی نور توسط کلروفیل جذب می شود .و تاثیر قابل توجهی بر فتوسنتز دارد (ترویج گل و غنچه )
۷۲۰-۹۰۰ nm جذب کم توسط کلروفیل در این محدوده وجود دارد .روی گل و جوانه زنی تاثیر کمی دارد پایان باند قرمز محسوب می شود .
+۹۰۰ nm محدوده مادون قرمز است و همه انرژی جذب شده در این نقطه به گرما تبدیل می شود .

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده گیاهان طیف های نوری زیر را برای رشد جذب می کنند.

  • نور آبی: عامل اصلی رشد و به رشد برگ و اندام اصلی گیاه کمک می کند (۴۴۰تا ۴۶۵ نانومتر).
  • نور قرمز: در تقویت عمل فتوسنتز، رشد بذر، گلدهی و میوه دهی و جلوگیری از رشد اضافی ساقه مفید هست ( ۶۲۰ تا ۶۶۰ نانومتر).
  • نور سبز: نسبت به برخی از طیف های دیگر اثر کمتری دارد ولی به رشد و افزایش طول ساقه گیاه می تواند کمک کند ( ۵۲۰ تا ۵۴۰ نانو متر).
  • نور ماورابنفش: نور uv می تواند  انباشت ترکیبات فنول ها را تحت تاثیر قرار دهد و به عطر و طعم میوه نهایی و مزایای سلامتی گیاه برای انسان کمک کند (۴۰۰تا ۴۴۰ نانومتر).

معمولاً نورهای رشد گیاه به گونه ای ساخته می شوند که تمام طیف های مورد نیاز گیاه را شامل می شوند و گیاه بسته به مرحله رشد خود مقدار مورد نیاز نور را جذب می کند.

برای کاربرد های حرفه ای، لامپ ها در رنگ ها و طیف های متفاوت طراحی و تولید می شوند و تنها طیف های مفید برای یک دوره خاص از رشد گیاه را دارا می باشند. به عنوان مثال برای فصل رشد از نوع خاصی از لامپ مخصوص رشد گیاه استفاده می شود و برای فصل گلدهی از نوع دیگری با طیف های متفاوت استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی

انوع نور های رشد گیاه

نورهای رشد گیاه  در انواع مختلفی تولید شده اند که با پیشرفت تکنولوژی این محصولات نیز بهینه تر شده اند.  در زیر انواع لامپ های رشد گیاه را معرفی خواهیم کرد.

لامپ های فلورسنت رشد گیاه

لامپ های فلورسنت رشد گیاه نوعی از نورهای رشد گیاه هستند که طیف های نوری متفاوتی در مراحل مختلف رشد گیاه تولید می کنند. این لامپ ها حرارت زیادی تولید نمی کنند و قیمت مناسبی هم دارند و  به صورت میله ای و حبابی تولید می شوند. تمرکز این لامپ ها بر تولید نور آبی است و باید در کنار یک لامپ دیگر مانند لامپهای رشته ای که طیف های دیگری را تولید می کنند استفاده شود.

لامپ فلورسنت رشد گیاه

لامپ های رشته ای رشد گیاه

به دلیل حرارت بالایی که این لامپ ها تولید می کنند برای استفاده باید این لامپ ها را در فاصله بیشتری از گیاه قرار داد.  این لامپ ها بیشتر طیف نوری قرمز را تولید می کنند و می تواند مکمل نور لامپ های فلورسنت باشند.

لامپ رشته ای رشد گیاه

لامپ های بخار سدیم رشد گیاه

این لامپ در چند دهه اخیر یکی از اصلی ترین انتخابهای گل خانه داران بوده است. و طیف نوری بین زرد و قرمز را تولید می کند. این لامپ ها طول عمر بالایی ندارند و گرمای زیادی تولید می کنند و بخشی از نور تولید شده هم هدر می رود. این لامپ ها را نباید در نزدیکی گیاه قرار داد و معمولا به عنوان مکمل نور خورشید مورد استفاده قرار می گیرند.

لامپ رشد گیاه بخار سدیم (1)

لامپ های متال هالید رشد گیاه

در این لامپ ها با عبور دادن برق از یک محفظه گازی نور تولید می شود و نور حاصل از این لامپ ها آبی است که برای رشد گیاهان مفید می باشد. این لامپ ها نسبت به لامپ های بخار سدیم کار آیی بالاتری دارند اما قیمت این لامپ ها بالا است.

لامپ متال هالید رشد گیاه 1

لامپ های ال ای دی رشد گیاه

این لامپ ها بسیار کم مصرف و حرارت زیادی هم تولید نمی کنند و در سال های اخیر به عنوان بهترین گزینه برای نور رشد گیاه بوده اند.  این لامپ ها نور آبی و قرمز را تولید می کنند و می توانند به خوبی باعث رشد و گل دهی گیاه شوند

این نوع لامپها به کمک ال ای دی های رشد گیاه در انواع مختلف ساخته می شوند تا بتوانند با بیشترین بازدهی، جایگزین نور خورشید شوند و برای گیاه مورد نظر مناسب باشند.

لامپهای ال ای دی رشد گیاه در انواع مختلفی مانند لامپ سر پیچی رشد گیاه، پروژکتور رشد گیاه و وال واشر رشد گیاه در فروشگاه نور ال ای دی موجود می باشد که جهت خرید لامپ رشد گیاه می توانید روی لینک  لامپ رشد گیاه کلیک نمایید.

 

انواع لامپ رشد گیاه ال ای دی

 

 

مقاله پیشنهادی: بهترین لامپ برای رشد گیاه

فاصله لامپ رشد تا گیاه

فاصله مناسب قرارگیری لامپ مخصوص رشد گیاه بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر از گیاه می باشد. مکان قرار گیری لامپ رشد گیاه باید متناسب با رشد گیاه و بلندتر شدن ارتفاع گیاه تغییر کند. برای اینکه خودتان بتوانید این فاصله مناسب را به دست بیاورید، دستان خود را در کنار برگ گیاه قرار دهید دستان شما نباید حرارت لامپ را حس کند. در صورتی که دستانتان حرارت لامپ را حس کرد کمی لامپ را عقبتر ببرید.

آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟

در مورد مضرات استفاده از لامپ های رشد گیاه برای انسان باید گفت که این لامپ ها هیچگونه ضرری برای انسان ندارند و هیچ گونه اشعه و طیف مضری در آن ها استفاده نشده است. در صورتی که طیف های مضر در این لامپ ها استفاده می شد به طور قطع استفاده از این لامپ ها ممنوع اعلام می شد.

راهنمای خرید لامپ رشد گیاه

بعد از اینکه متوجه شدید نور رشد گیاه چیست باید به این نکته بپردازیم که برای خرید لامپ رشد گیاه باید به چه نکاتی توجه کنیم. با توجه به رشد تکنولوژی و با ورود لامپهای LED  به بازار امروزه لامپهای قدیمی از جمله فلورسنت، بخار سدیم، متال هالید و … جای خود را به لامپهای led  با مصرف کمتر داده اند. از مزایای لامپ های رشد گیاه  ال ای دی  نسبت به لامپهای بخار سدیم و دیگر انواع چراغ رشد گیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف برق کمتر
  • ایجاد طیف های ایده آل برای رشد بهتر گیاه
  • تولید گرمای کمتر و در نتیجه آسیب کمتر به گیاه
  • طول عمر بالاتر
  • کاهش گرمای ساتع شده به محیط
  • وزن کمتر
  • رشد سریعتر
  • عدم هدر رفت نور موثر

بنابراین امروزه خرید لامپ رشد گیاه ال ای دی بازده بالاتر و صرفه اقتصادی بهتری دارند. همچنین با توجه به مزایایی که چراغ های رشد گیاه ال ای دی دارند برای مکان هایی که گیاهان به صورت گسترده کاشت می  شوند مانند گل خانه و محیط های حرفه ای خرید لامپ رشد گیاه ال ای دی بسیار مقرون به صرفه هستند.

نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که هر لامپی با نور آبی یا قرمز یا بنفش نمی تواند برای رشد گیاه مناسب باشد. چراغ های رشد گیاه که به صورت حرفه ای برای رشد گیاه تولید می شوند دارای طیف هایی هستند که ال ای دی های معمولی فاقد این طیف های نوری هستند.

در انتخاب و خرید چراغ رشد گیاه باید به مرحله رشد گیاه مانند جوانه زنی، رویش، گلدهی و میوه دهی هم توجه کرد. گیاهان در مراحل مختلف رشد به طیف های مختلفی از نور نیاز دارند. البته همانطور که قبلا نیز اشاره شد معمولا لامپ های رشد گیاه به صورت کلی تاثیر مثبتی بر رشد گیاه دارند اما برخی از لامپهای رشد گیاه به صورت تخصصی برای دوره ای خاص از مراحل رشد گیاه طراحی و تولید می شوند.

نکته دیگری که برای خرید چراغ رشد گیاه مناسب، باید در نظر داشته باشید مساحت سطح زیر کشت گیاه می باشد که باید با توجه به سطح زیر کشت، لامپ مخصوص رشد گیاه را انتخاب کنید. معمولا جهت انتخاب لامپ برای رشد گیاه، با توجه به ابعاد گلدان یا گلخانه، توان و نوع لامپ رشد گیاه مورد نیاز مشخص می شود.

به صورت کلی، به ازای هر متر مربع  ۳۵۰۰ لومن نور نیاز است البته جهت گل های آپارتمانی به نور کمتری نیاز  است و به ازای هر گلدان ۴۲۰ لومن نور کافی است. همچنین نور مناسب برای گلخانه با ابعاد ۱×۲  بصورت ایده آل ۱۰۰ وات و حداقل ۵۰ وات می باشد.

در رابطه با مدت زمانی که باید نور در اختیار گیاه قرار گیرد، برخی از گیاهان نور دوست به ۱۲ الی ۱۴ ساعت نور نیاز دارند اما گیاهان سایه دوست به ۶ الی ۸ ساعت نور نیاز دارند.

همچنین در خرید لامپ رشد گیاه دقت کنید که لامپ های لنزدار با تغییر زاویه پرتاب نور و فوکوس آن روی گیاه از تلف شدن نور در محیط جلوگیری می کنند و می توانند انتخاب های مناسبتری باشند اما قیمت لامپ های رشد گیاه لنز دار مقداری بالاتر است.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید گیاهان همانند انسان ها و تمام موجودات دیگر در طول ۲۴ ساعت احتیاج به حداقل ۶ تا ۸ ساعت تاریکی مطلق دارند حتی در صورتی که گیاه در طول روز روشنایی و نور کافی را دریافت نمی کند بهتر است در طول شب از روشن کردن لامپهای مخصوص رشد گیاهان خودداری کنید زیرا باعث به هم خوردن روز و شب گیاه می شود و در عرض چند روز ممکن است گیاه شما کامل از بین برود.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که با توجه به ابعاد گلدان یا گلخانه و همچنین نوع گیاه و فصل گیاه لامپ مناسب انتخاب می شود. بنابراین یکی از نکات مهم در انتخاب و خرید لامپ رشد گیاه اندازه فضا، فصل گل و نوع گیاهی است که شما جهت نوردهی مد نظر دارید. برخی از گیاهان از جمله گوجه فرنگی به نور بیشتری احتیاج دارند و لامپ رشد گیاه با توان بالاتری لازم دارند.

حتما در هنگام خرید چراغ رشد گیاه به نوع گیاه و اینکه گلخانه شما به چه بازدهی نیاز دارد تا گیاه به رشد کامل و سپس مرحله گلدهی و میوه دهی برسد چراغ رشد گیاه مناسب را انتخاب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید لامپ های رشد گیاه می توانید مقاله راهنمای خرید لامپ رشد گیاه را مطالعه نمایید.

کلام آخر

در این مقاله در مورد لامپ رشد گیاه چیست و انواع لامپ های رشد گیاه صحبت کردیم.  به عنوان نکته پایانی، در صورت لزوم از یک متخصص در انتخاب لامپهای رشد گیاه مناسب مشاوره های لازم را دریافت نمایید. می توانید از متخصصان نور ال ای دی در این زمینه مشاوره رایگان دریافت نمایید و بهترین انتخاب را بسته به نوع گیاه و مساحت زیر کشت داشته باشید، همچنین می توانید زیر همین پست سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید در اسرع وقت به شما پاسخ خواهیم داد. برای خرید ال ای دی رشد گیاه با مشاوره رایگان و اطلاعات کامل در مورد محصولات و تجهیز مکانی که مد نظر دارید می توانید به صفحه ال ای دی رشد گیاه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *