آموزشی

نور مصنوعی برای گیاه چیست؟ (همه چیز در مورد نور مصنوعی جایگزین نور خورشید)

نور-مصنوعی-برای-گیاهان-آپارتمانی

اگر شما هم به دنبال نور مصنوعی برای گیاهان خود هستید و در مورد آن اطلاعات کمی دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، نور مصنوعی برای گیاه موضوعی است که در این مقاله به تفصیل به آن خواهیم پرداخت و اطلاعات مفیدی را در مورد تاثیر نور مصنوعی و انواع نور مصنوعی برای رشد گیاهان در اختیار شما قرار خواهیم داد. با توجه به آپارتمان نشینی در عصر حاضر اگر فردی تمایل به نگهداری گل‌ و گیاهان مختلف داشته باشند، احتمالا با کمبود نور خورشید مواجه  خواهد شد. چرا که؛ ممکن است برخی از واحدهای آپارتمانی نورگیری خوب و مناسبی نداشته باشند. علاوه بر این، نه تنها کمبود نور در آپارتمان‌ها، بلکه نبود نور در زمستان نیز، باعث می‌شود گیاهان جهت رشد مشکلات زیادی داشته باشند. در چنین مواقعی استفاده از نور مصنوعی برای رشد گیاه منطقی به نظر می‌رسد. در این شرایط و با استفاده از نور مصنوعی، گیاهان به طرز مطلوبی رشد کرده و به حیات خود ادامه می‌دهند. گل و گیاه، شادی بخش و منتقل کننده انرژی به زندگی هستند. پس بهتر است با نگهداری آنها در خانه و استفاده از روش‌های مراقبتی مانند نوردهی مطلوب با استفاده از لامپ های جایگزین نور خورشید برای گیاه، فضای خانه و کاشانه خود را زیبا و پرانرژی نماییم.

تاثیر و اهمیت نور در رشد گیاهان

احتمالا همه ما گیاهانی را دیده ایم که خیلی رنگ پریده و پژمرده هستند. معمولاً در مکان های آپارتمانی یا محیط های کاری که مکان مناسبی برای رشد گیاه نیستند این مشکل برای گیاهان به وجود می آید. این مشکل می تواند دلایل مختلفی از جمله آب نامناسب یا ناکافی، خاک نا مرغوب، دمای نا مناسب و نور ناکافی داشته باشد.

بعضا دیده می شود که یک گیاه در فضای آپارتمان با وجود آب و خاک مناسب و حتی نور گیر گیاه باز هم  رشد کافی ندارد و بعد از مدتی رشد گیاه متوقف می شود و حالت پژمردگی به خودش می گیرد. یکی از دلایل این اتفاق نور ناکافی گیاه است. البته بسیاری از گیاهانی که معروف به گیاهان آپارتمانی هستند نیاز به نور کمتری دارند و امکان رشد این گیاهان با نور کم هم میسر است.

نور یکی از فاکتور های مهم در رشد گیاه محسوب می شود و گیاهانی که نور کافی دریافت نمی کنند نمی توانند به رشد کامل برسند. برای رشد کامل گیاهانی که نور به اندازه کافی دریافت نمی کنند (مانند گیاهانی که در آپارتمان رشد می کنند) نیاز است از نور مصنوعی برای رشد گیاه استفاده شود.

افرادی که گیاهان آپارتمانی پرورش می دهند باید به یاد داشته باشند برای رشد سریع گلهای آپارتمانی، بدون نور کافی، گیاهانشان رشد کافی را نخواهند کرد. اگر علاقه مند به گل و گیاه هستید و به رشد گیاهان اهمیت می دهید باید فاکتورهای مورد نیاز گیاه از جمله نور رشد گیاه را  به خوبی فراهم کنید تا گیاه شما بتواند زنده بماند و به رشد خود ادامه دهد.

تاثیر-نور-مصنوعی-در-رشد-گیاه

اما راه حل چیست؟ یکی از موارد مکمل در کشاورزی استفاده از نور مصنوعی برای رشد گیاه است که به صورت مصنوعی نور رشد گیاه را تامین می کنند. نور های مصنوعی مکمل نور خورشید هستند و طیف های مفید برای گیاهان را ایجاد می کنند و در نتیجه نیاز گیاه به نور را برطرف می کنند و باعث می شوند عمل فتوسنتز متناسب با گیاه انجام شود و گیاه بتواند به رشد خود به خوبی ادامه دهد.

همیشه نور خورشید به اندازه کافی در دسترس گیاهان نیست و همانطوری که فضاهای گل خانه ای برای مناسب سازی دمای رشد گیاهان بوجود آمدند و فصل های مختلف را شبیه سازی کردند نور های مصنوعی رشد گیاه  هم در انواع مختلف برای مناسب سازی نور رشد گیاه به وجود آمدند.

سوالی که شاید برای شما پیش آمده باشد این است که نور های مصنوعی رشد گیاه چگونه می توانند نور مکمل نور خورشید را شبیه سازی کنند و یا اینکه اصلا پرورش گیاه با نور مصنوعی کمکی به رشد گیاهان می کند یا خیر؟ در ادامه مقاله به صورت کامل این سوالات را به شما پاسخ خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:  بهترین گل و گیاهان آپارتمانی شیک و زیبا

نور مصنوعی رشد گیاه چیست؟

نور مصنوعی که به منظور رشد گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک نور ساطع شده از از یک منبع نور الکتریکی است. این منبع الکتریکی که یک لامپ جایگزین نور خورشید برای گیاه است دقیقا کار خورشید را انجام می‌دهد.  نور خورشید جهت رشد گیاهان با ایجاد طیفهای مفید باعث رشد گیاه می‌شود نور خورشید در فرآیند هایی شامل، فتوسنتز، فتوپریودیسم و فتومورفوژنز به رشد گیاهان کمک می کند.

همانطور که می‌دانید فتوسنتز به منظور فراهم کردن انرژی برای گیاه است. فتوسنتز فرآیندی است که در آن انرژی نورانی به انرژی شیمیایی تبدیل شده و سپس از این انرژی شیمیایی بعنوان سوخت فعالیت‌های سلولی استفاده می‌شود. انرژی شیمیایی به‌شکل قندها ذخیره می‌شود که از آب و دی‌اکسیدکربن ساخته می‌شوند.

با فرایند فتوپریودیسم، گیاه نسبت به مدت زمان تابش نور خورشید واکنش نشان می‌دهد. این مدت زمان برای ۱۲ ساعت شب و ۱۲ ساعت روز است.

فتوپریودیسم، عکس العمل گیاه نسبت به طول دوره ی تابش نور خورشید می باشد که بدون در نظر گرفتن شدت نور بوده و این تابش به صورت متوالی می باشد.

منظور از طول دوره ی تابش، طول مدت شب و طول مدت روز می باشد.

از نظر فتوپریودیسم، گیاهان به ۳ گروه تقسیم می شوند:

  • گیاهان روز کوتاه
  • گیاهان روز بلند
  • گیاهان بی تفاوت به طول روز

آگاهی از عکس العمل گیاه در گلدهی نسبت به طول روز اهمیت دارد و با استفاده از این پدیده میتوان زمان گل دادن گیاه را تغییر داد که از نظر اقتصادی اهمیت دارد. به دلیل اینکه گلدهی گیاهان به طول روز بستگی دارد.

در ادامه به توضیح ۳ گروه بالا می پردازیم:

۱- گیاهان روز کوتاه

این دسته از گیاهان برای گل دادن به کمتر از ۱۲ ساعت روشنایی در شبانه روز نیاز دارند. در حقیقت به روز کوتاه و شب بلند احتیاج دارند. (فصل زمستان، پاییز و بهار)

مثال گیاهان روز کوتاه: داوودی – ذرت – تنباکو – پنبه – لوبیا – کلم پیچ – حسن یوسف – گل آزاریا – گل نرگس – برنج

۲- گیاهان روز بلند

گیاهان روز بلند برای گل دادن به روز بلند و شب کوتاه نیاز دارند و حداقل به ۱۴ ساعت طول روز نیاز دارند.

مثال گیاهان روز بلند: غلات – آفتابگردان – عدس – نخود

۳- گیاهان بی تفاوت به طول روز

تشکیل غنچه و تولید گل در این گیاهان تابع طول روز نیست و در هر طول روزی قادر به تولید گل می باشند.

مثال گیاهان بی تفاوت به طول روز: گوجه فرنگی گلخانه ای – فلفل – خیار – رز

در نهایت، فتومورفوژنز که در این فرایند ، پاسخدهی گیاه به نوع رشد و نمو مطرح می‌شود. فتومورفوژنز در گیاهان را می توان به عنوان رشد و نمو گیاهان در پاسخ به نور توصیف کرد. این به گیاهان اجازه می دهد تا استفاده از نور و فضا را بهینه کنند.

این فرایندها را در اینجا به کار بردیم تا تاثیرات نور خورشید برای به تکامل رسیدن گیاه را بهتر توضیح دهیم.  با ایجاد تکنولوژی و ساخت نور مصنوعی برای گیاه، این عملیات با اطمینان و دقت بیشتری صورت می‌گیرد. احتمال دارد خانه شما نورگیری مطلوبی داشته باشد و بتوانید در فصول گرم سال، بهترین استفاده را از نور خورشید داشته باشید اما اگر فصل سرد فرا رسد و از نعمت خورشید محروم شوید می‌توانید از نور مصنوعی برای گیاه  و کمک به انجام سه فرآیند فتوسنتز، فتوپریودیستم و فتومورفوژنز در گیاه کمک کنید.. با این حساب، کاربرد نورهای مصنوعی به منظور رشد و نمو گیاه تنها به واحدهای آپارتمانی که نور کافی ندارند، ختم نمی‌شود. به بیان ساده‌تر، تمام افرادی که گل و گیاه دارند می‌توانند از نورهای مصنوعی و جایگزین نور خورشید استفاده کنند.

نحوه عملکرد نور مصنوعی

نور مصنوعی برای گیاه مسئولیت رشد دادن گیاه را به همان طریقی که نور خورشید انجام می‌دهد، به عهده دارد. طیف وسیعی از نورها در اختیار گیاهان گذاشته می‌شوند که هیچ کمبودی از لحاظ فرایندهای تابشی نداشته باشند. نوع گیاه در استفاده از نور مصنوعی، تاثیرگذار است. به بیان ساده‌تر؛ برخی گیاهان برای جوانه زدن و ریشه دهی به نوری کمتر و یا بیشتر از گیاه دیگر نیاز دارند. در این بین باید نیازهای گیاه شناخته شده و نوردهی مناسب با آن، مورد توجه قرار گیرد.

در نور مصنوعی، مراحل تابش نور خورشید با عواملی مانند نوردهی و حرارت دهی مساوی برای گیاه، شبیه سازی شده است. اگر مساحت یک گلخانه ۵۰ در ۵۰ باشد، میانگین نور لازم در این گلخانه ۶۲۵۰۰ وات باید باشد. البته در برخی گلخانه‌ها علاوه بر تابش نور مصنوعی برای گیاهان از تابش نور خورشید نیز، در موافعی که شرایط آن وجود داشته باشد استفاده می شود و به این نورهای مصنوعی، نور مکمل گفته می‌شود. گلخانه‌های معمولی عموما از این نور، برای نوردهی گیاه استفاده می‌کنند، اما گلخانه‌های طبقاتی به دلیل نبود نور خورشید تنها از نور مصنوعی بهره می‌برند. به این گونه نورهای مصنوعی، نور مستقل نیز، گفته می‌شود.

طیف های رنگی نورهای مصنوعی رشد گیاه

احتمالا برای شما نیز این سوال پیش آید که چرا با وجود اینکه نور خورشید یک نور بی رنگ به نظر می رسد اما به منظور رشد گیاه از نور مصنوعی دارای طیف رنگی مختلف استفاده می شود؟ در اینجا لازم است بیان کنیم  این یک خطای دید و اشتباه بینایی است. در حقیقت؛ نور خورشید نیز، دارای طیف نورهای رنگی و موثر برای رشد گیاهان است. فقط چیزی که کاملا مشهود است این است که چشمان ما قادر به تشخیص و دیدن طیف‌های رنگی خورشید نیست. اگر بخواهیم به صورت علمی بیان کنیم، چشم انسان قادر به دیدن قسمتی از طیف الکترومغناطیسی است که این طول موج‌ها از ۳۸۰ تا ۷۵۰ نانومتر می باشند، رنگ‌هایی که برای رشد گیاه مفید هستند و ما آنها را نمی‌بینیم در داخل این محدوده طول موج نهان شده‌اند. نورهای زرد، آبی، سبز، بنفش و در نهایت نور اصلی یا همان سفید هر کدام برای رشد مطلوب و اصولی گیاه تاثیر خود را می‌گذارند.

تاثیر طیف ها و رنگ های نور مصنوعی

همانطور که در پاراگراف قبلی اشاره کردیم، نور مصنوعی برای گیاه، دارای طیف رنگی مختلفی هستند که هر کدام تاثیرات منحصر به فرد و جداگانه‌ای دارند. به عنوان مثال، نور بنفش علاوه بر رنگ دهی موثر قادر به افزایش عطر و طعم گیاهان است. این نور با کلروفیل واکنش مطلوبی دارد. مغذی و سالم نمودن گیاه به واسطه تعامل با آنتی اکسیدان از وظایف دیگر نور بنفش است. احتمالا نور بنفش به تنهایی نتواند تاثیرات فراوانی بر روی رشد گیاه داشته باشد اما زمانی که با رنگ‌های آبی و قرمز ترکیب شود، میتواند رشد گیاه به صورت مطلوب، صورت بگیرد.

نور قرمز در نورهای مصنوعی به منظور میوه دادن و گل دادن گیاه مورد توجه است. اگر رشد برگ گیاه دغدغه اصلی شما باشد، طول موج آبی در نور مصنوعی باید دارای اهمیت باشد. البته باید در تاباندن طیف نورهای مختلف به گیاه نیز، نکاتی رعایت شود تا بهره وری مطلوب گیاه را مشاهده کنیم. به عنوان مثال، استفاده به تنهایی از نور قرمز، رشد طولی گیاه را در پی دارد که در نهایت موجب ضعیف ماندن آن خواهد شد. در مقابل دریافت به تنهایی نور آبی ممکن است منجر به کوتاهی و افزایش ضخامت برگ‌ها شود.

انواع نور مصنوعی برای گیاه

نورهای زرد، آبی، سبز، بنفش و در نهایت نور اصلی یا همان سفید هر کدام برای رشد مطلوب و اصولی گیاه تاثیر خود را می‌گذارند. سه نوع نور مصنوعی برای رشد گیاه وجود دارد. متال هالید، سدیم فشار بالا و لامپهای ال ای دی که هر یک دارای مشخصات خاصی هستند.

  • لامپ متال هالید رشد گیاه: در خصوص لامپ متال هالید می‌توان گفت، نور آبی بیشترین میزان نور برای آن است. به منظور رشد برگ‌های سبز گیاه از این نور استفاده می‌شود. با استفاده از این نوع لامپ می‌توانید نور دهی ۱۰۰۰۰ ساعته برای گیاه داشته باشید. هالیدهای فلزی ۱۲۵ لومن برای هر وات در نظر می‌گیرند. حال این را با چراغ‌های فلورسنت و لامپ‌های رشته‌ای مقایسه کنید. چراغ‌های فلورسنت ۳۹ لومن و لامپ‌های رشته‌ای ۱۸ لومن تولید می‌کنند.
  • لامپ بخار سدیم رشد گیاه: نور مصنوعی بعدی سدیم فشار بالا است. لامپ‌های سدیم که فشار بالا دارند، بیشترین نوری که تولید می‌کنند، نور نارنجی و قرمز است. با استفاده از این نورها، هورمون‌های موجود در گیاه تحریک می‌شود. در نتیجه جوانه و گل دادن گیاه سریعتر اتفاق می‌افتد. این نوع چراغ‌ها به عنوان مکمل برای استفاده با نور خورشید مناسب هستند. مقرون به صرفه بودن و طول عمر ۲ برابری نسبت به هالیدهای فلزی باعث شده است تا محبوبیت این نورهای مصنوعی بیشتر شود. طول عمر این نورها، ۱۸۰۰۰ ساعت است.
  • لامپ ال ای دی رشد گیاه: نور مصنوعی دیگری که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه واقع شده است لامپ های رشد گیاه ال ای دی هستند که با توجه به ساختار الکتریکی ال ای دی ها، امکان ساخت نورهای مصنوعی با طیف های بسیار دقیق و مشابه با نور خورشید را فراهم آورده اند و به عنوان یک تکنولوژی پیشرو در صنعت نور مصنوعی مطرح شده اند به گونه ای که در حال حاضر اکثر نورهای مصنوعی رشد گیاه از ال ای دی های رشد گیاه بهره می برند و به عنوان یک  محصول پر طرفدار شناخته شده اند. ال ای دی های رشد گیاه در انواع مدل های مختلف شامل، لامپ های سرپیچی، پروژکتور و وال واشر رشد گیاه در بازار موجود می باشند که با توجه به نوع گیاه و سطح زیر کشت می توانید از انواع مختلف آن استفاده نمایید. در تصویر زیر انواع مدل های ال ای دی های رشد گیاه را می توانید مشاهده نمایید.

انواع لامپ رشد گیاه ال ای دی

تفاوت نور مصنوعی رشد گیاه با نور معمولی

احتمالا برخی افراد به این نکته فکر کرده باشند که نور لامپ های معمولی را برای رشد گیاه مورد استفاده قرار دهند. اما بهتر است به این مسئله توجه کرد که هیچ عملیات فتوسنتز، فتوپریودیسم و فتومورفوژنز در نور معمولی خانگی برای گیاه انجام نمی‌شود و این نوردهی “بدون خاصیت” خواهد بود. ذکر واژه “بدون خاصیت” به این دلیل بیان شد که گیاه با استفاده از این نور، توانایی جذب مطلوب و مغذی را نخواهد داشت و چه بسا که این نور برای گیاه مضراتی هم داشته باشد. نور معمولی برای گیاه، فاقد طیف‌های مختلف رنگی می باشد لذا با توجه به اینکه هر یک از طیف رنگی موجود در نور مصنوعی برای گیاه، مرحله‌ای از رشد تکمیل می‌ کند، استفاده از لامپ های معمولی کمکی به رشد گیاهان نمی کند.

نکات مهم هنگام استفاده از نور مصنوعی

یکی از نکات مهم در زمان استفاده از نور مصنوعی برای گیاه توجه به کاربری نورهای مختلف است. همانطور که در پاراگراف‌های قبلی به آن اشاره شد، باید از تاباندن فقط یک طیف رنگی به گیاه خودداری شود.

نکته‌ دوم که دارای اهمیت بسیاری است توجه به نیاز گیاه در خصوص دریافت نور است. برخی گیاهان به نور ۱۸ ساعته نیاز دارند و برخی دیگر با دریافت نور کمتر از ۱۲ ساعت نیاز دارند. در این بین، گیاهانی هم وجود دارند که با دریافت چند ساعت نور می توانند به صورت کامل رشد گنند. پس بهتر است نیاز نوری گیاهان خود را بشناسید و بسته به نوع گیاه خود زا نور های مصنوعی مخصوص گیاهان استفاده کنید.

نکته سوم در خصوص فاصله نور مصنوعی برای گیاه است. فاصله نور مصنوعی به منظور رشد گیاه، با توجه به نوع لامپ و همچنین وات لامپ مورد توجه است. در حالت کلی فاصله ۳۰ سانتی‌متر بهترین فاصله برای رشد گیاه است. البته این فاصله نیز، با توجه به موقعیت و نوع گیاه ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

نکته چهارم درباره آبیاری گیاهانی است که با نور مصنوعی رشد می کنند. به دلیل عدم تبخیر شدن آب در زمان استفاده از نورهای مصنوعی بهتر است آب کمتری داخل گلدان ریخته شود.

به عنوان نکته پایانی باید بگوییم که در نظر داشته باشید با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته می توان گفت گیاهان زیر نور مصنوعی رشد گیاه، حتی بهتر از محیط باز و طبیعی رشد می کنند چون در چنین محیطی همه عوامل از جمله، رطوبت، میزان آب گیاه، میزان نور دمای محیط و بسیاری عوامل دیگر در کنترل خود شماست اما در محیط باز امکان کنترل کردن تمام این عوامل وجود ندارد.

 

بهترین نور مصنوعی برای گیاهان

در یک دهه اخیر شاهد تغییرات گسترده ای در صنعت نور و روشنایی بوده ایم. بزرگترین تغییر استفاده از ال ای دی های توان بالا در این صنعت بوده است. ال ای دی ها دارای طیف های محدودی می باشند و به همین دلیل تفکیک خوبی از نور خورشید را ایجاد می کنند.

برای مثال محدوده ی طیف ۴۱۰nm الی ۴۹۰nm از لحاظ رنگی دارای رنگ آبی می باشد، اما همین محدوده خود به نورهای با محدوده ی کمتر و کاربرد های متفاوت تقسیم بندی می شود. تا کنون هیچ نوع لامپی مانند لامپ های ال ای دی امکان تفکیک نور را نداشته است و به طور کلی در تک تک طیف ها با اختلاف ۵nm می توانیم ال ای دی هایی با طیف خاصی داشته باشیم و این مورد یکی از بزرگترین مزیت های ال ای دی ها در صنعت نور رشد گیاه برای شبیه سازی نور خورشید می باشد.

بنابراین به عقیده بسیاری از محققان بهترین لامپ جایگزین نور خورشید برای گیاه، ال ای دی های رشد گیاه می باشند زیرا دارای راندمان بالا ، بازده وسیع طیف برای رشد گیاه، توان مصرفی پایین، شکل ظاهری زیبا و انعطاف پذیری در ساخت می باشند.

انواع دیگری از لامپ های رشد گیاه هم وجود دارند که نسبت به لامپ های ال ای دی دارای راندمان پایینتر، توان مصرفی بالاتر، عدم انعطاف پذیری در ساخت و همچنین مضر برای محیط می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع لامپ های رشد گیاه و طیف های نوری و همچنین تفاوت لامپ های رشد گیاه با لامپ های معمولی و راهنمای خرید لامپ رشد گیاه پیشنهاد می کنیم حتما مقاله نور رشد گیاه چیست را مطالعه نمایید تا اطلاعات مفید و کاملی را در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم.

بنابر این امروزه برای ساخت نور مصنوعی برای گیاهان بیشتر از ال ای دی های رشد گیاه استفاده می شود تا شبیه سازی نور خورشید بهتری، برای تامین نور گیاه را داشته باشیم. نور ال ای دی برای گیاهان به نوعی نور مصنوعی برای رشد گیاه و جایگزین نور خورشید برای گیاه می باشد. این لامپ ها در مکانهایی مانند آپارتمان ها، که نور خورشید به اندازه کافی وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرند. لامپ مخصوص گیاهان آپارتمانی برای گیاه با طیف های مناسب برای رشد گیاه، طراحی شده اند و کمبود نور گیاه را جبران می کنند.

 

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید لامپ رشد گیاه

 

طبق تحقیقاتی که انجام شده نور مورد نیاز برای گیاهان در واقع طیف های نوری مرئی و نامرئی می باشند که از خورشید دریافت می کنند. در واقع نور مفید و بدون ضرر برای گیاهان شامل ۳۹۰ الی ۸۵۰ نانومتر می باشد. در شکل زیر محدوده طیف های رشد گیاه را می توانید ببینید.

 

 

با پیشرفت تکنولوژی اخیرا شرکت های سازنده چیپ ال ای دی توانسته اند ال ای دی تولید کنند که دارای محدوده ی وسیعی از طیف ال ای دی باشد که معمولا بین ۳۹۰nm تا ۸۵۰nm می باشند. به این ال ای دی led full spectrum یا led fs  ( ال ای دی فول اسپکتروم) گفته می شود، رنگ این ال ای دی به صورت صورتی سیر می باشد. اگر شما تمامی ال ای دی ها از طیف ۳۹۰nm  تا ۸۵۰nm  را در یک پکیج نصب کنید بطوریکه مجموع نور ها در یک فاصله مشخص تلاقی کنند خواهید دید این نور به رنگ صورتی سیر خواهد بود. بنابراین برای خرید نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی باید از ال ای دی فول اسپکتروم استفاده کنید زیرا تمام طیف های مفید برای رشد گیاه را شامل می شوند و این همان چیزی است که گیاهان از نور خورشید برای رشد خود استفاده می کنند.

در شکل زیر طیف نوری ال ای دی های فول اسپکتروم را مشاهده می کنید.

 

 

نور مصنوعی

 

آیا نور مصنوعی رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟

احتمالا این سوال برای شما پیش آمده باشد که نور مصنوعی به منظور رشد گیاهان مضراتی برای سلامتی انسان داشته باشد. ابتدا باید بدانید که هر نوع تجهیزاتی فارغ از فواید پربار آن، دارای صدماتی است که در صورت عدم رعایت نکات مهم در زمان استفاده از آن خطراتی متوجه سلامتی شما خواهد شد. در حقیقت، نه تنها نورهای مصنوعی بلکه نورهای طبیعی و معمولی خانگی نیز برای سلامتی می توانند مضر باشند.

شما با نگاه کردن طولانی به لامپ معمولی موجود در منزل نیز، ممکن است صدمه ببینید. چشمان شما در زمان مواجه شدن با نور لامپ به مدت طولانی، میتواند دچار آسیب و اختلال شود. حتی خورشید هم با همه فوایدش دارای نور ماوراء بنفش است که برای سلامتی انسان و حیوانات خطرناک است. با این توضیحات باید بدانید که اگر در زمان استفاده از نورهای مصنوعی نکات ایمنی را رعایت نکنید ممکن است برای پوست، چشم و بدن مضر باشند. اما به صورت کلی نورهای مصنوعی رشد گیاه ضرری برای انسان و حیوانات ندارند. پس رعایت فاصله و زل نزدن به نورهای مصنوعی و نکاتی از این قبیل ضامن سلامتی خواهد بود. اگر در خصوص انعکاس تشعشعات آنها نگران هستید بدانید که نور های مصنوعی، تشعشات زیان باری را ایجاد نمی کند و از این نظر کاملا سالم هستند.

شما می توانید جهت مشاوره و خرید نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی و مشاهده قیمت نور مصنوعی برای گیاه از طریق لینک چراغ رشد گیاه اقدام نمایید. اطلاعات کامل در مورد هر کدام از محصولات و مقایسه آنها در صفحات محصولات موجود می باشد. همچنین جهت مشاوره رایگان می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید و بهترین انتخاب را برای نور دهی به گیاهان خود داشته باشید. شما هم اگر تجربه ای در مورد استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی خود دارید در کامنت ها با ما و دیگر عزیزان به اشتراک بگذارید.

کلام آخر

همانطور که اشاره کردیم برای رشد اصولی گیاهان نیاز به نور خورشید است. اما اگر دسترسی به نور خورشید محدود شود و یا در فصول سرد سال، امکان استفاده از نور خورشید برای گیاه وجود نداشته باشد بهتر است از روش‌های جایگزین برای نوردهی به گیاهان استفاده شود. نور مصنوعی برای گیاه یکی از همان روش‌های جایگزین است که اتفاقا فواید و تاثیر زیادی برای رشد و نمو گیاه دارد. می توان گفت نور مصنوعی برای رشد گیاهان بسیار تاثیر گذار است و بهترین نوع نور برای رشد گیاه لامپ های ال ای دی رشد گیاه می باشند. طبق مطالعاتی که انجام شده است نور های مصنوعی طیف های مختلفی را شامل می شوند که هر کدام از طیف‌های رنگی برای رشد یک مرحله از گیاه مناسب خواهند بود. استفاده مجزا از یک طیف خاص احتمال رشد ناقص را افزایش می‌دهد. بنابراین، در زمان استفاده از نور مصنوعی برای گیاه سعی کنید از تمام طیف‌های نوری بهره مند شوید. علاوه بر تمام اینها، باید در استفاده از لامپ جایگزین نور خورشید برای گیاه نکاتی مانند فاصله نوردهی، نوع گیاه و نیاز گیاه برای نورپذیری مورد توجه قرار گیرد. اگر به نکات ذکر شده در این خصوص، توجه شود، مطمئنا نتیجه کار مطلوب و عالی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *